Afbeelding

Twintig procent advertentie-inkomsten dagbladen via digitale platformen

Algemeen

In 2017 werd 20 procent van de advertentie-inkomsten van Nederlandse krantenuitgevers gerealiseerd op digitale platformen. Dat percentage groeit permanent vanaf 2011 (8 procent) toen het voor het eerst werd gerapporteerd. Dat schrijft de bekende dagbladenonderzoeker Piet Bakker.

Landelijke kranten halen in 2017 zelfs 28 procent uit digitale advertenties, regionale titels 9 procent.

Tot het begin van deze eeuw kwam de helft of meer van de inkomsten van uitgevers van tradiotonele advertenties. In 1998-2000 lag het net onder de 60 procent. De laatste vijftien jaar daalt dat percentage permanent. In 2013 dook het voor het eerst onder de 25 procent, in 2017 was het 20 procent. De categorie 'overig (e-commerce)' is bescheiden met minder dan 2 procent in 2017.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/nieuws/twintig-procent-advertentieinkomsten-dagbladen-via-digitale-platformen