Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Staat van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek in Nederland: Deel III

Algemeen

Eind vorige maand is een aantal onderzoeken naar de staat van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek in Nederland gepubliceerd, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media. De onderzoeken dienen als basis voor gesprekken met de mediasector over toekomstig beleid.

Het rapport Ontwikkelingen journalistieke infrastructuur 2000-2018 [.pdf] van het Amsterdamse SEO Economisch Onderzoek (SEO) geeft een inventarisatie van de belangrijkste technologische en organisatorische veranderingen met een impact op de journalistiek. Het gaat daarbij om zovel nationale als internationale ontwikkelingen.

Los van zaken als de lancering van Google, YouTube en Twitter vonden er in de afgelopen 18 jaar ook marktconcentraties plaats en verschoven interesses van nieuwsconsumenten, vaak ook door technologische ontwikkelingen zoals smartphones en streaming diensten. De verschuiving van print naar digitaal heeft de concurrentie vergroot: zowel tussen traditionele nieuwsorganisaties onderling en met bedrijven als Facebook en Google.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/staat-van-onafhankelijke-onderzoeksjournalistiek-in-nederland-deel-iii