Afbeelding

Tien onmisbare socialmedia-trends voor 2019

Algemeen

In november 2017 deelde ik op Frankwatching mijn voorspelling voor de socialmedia-trends van 2018. Nu we bijna een jaar verder zijn, is de tijd rijp deze voorspelling te evalueren en alvast vooruit te kijken naar 2019.

Uiteraard zal ik je niet vermoeien met alle trends van vorig jaar en of ze al dan niet zijn uitgekomen, want we weten allemaal dat video en mobile wederom enorm gegroeid zijn. Toch is er zeker een aantal opvallende ontwikkelingen te benoemen.

Opvallende ontwikkelingen in 2018 - Bye bye interactie, verschuiving naar performance
Ik verwachtte dat het verval van interactie (likes, shares, comments) in 2018 zou doorzetten, en de focus op performance (e-commerce, conversie) verder zou toenemen. En óf dat gebeurde. Uit onderzoek van Buffer, waarbij 43 miljoen posts geanalyseerd werden, blijkt dat de interactie de afgelopen 18 maanden met meer dan 50 procent is teruggelopen. Er is geen weg meer terug: social media is een conversiekanaal geworden.

De doorbraak van livestream
Live content heeft zich in 2018 inderdaad enorm ontwikkeld. Vooral in de vorm van stories. Of het nu om Instagram, Snapchat of Facebook gaat, (live) stories vormen steeds vaker de basis van contentproductie op de diverse platformen. Later in dit artikel ga ik verder in op mijn verwachting voor volgend jaar.

Lees verder op FrankWatching: www.frankwatching.com/archive/2018/10/22/10-onmisbare-socialmedia-trends-voor-2019/