Afbeelding

Waarom donatieplatform Patreon nog geen vetpot is voor Nederlandse journalisten

Algemeen

Het lijkt een ideale manier om wat bij te verdienen: donatieplatform Patreon. Journalisten, muzikanten, podcastmakers en illustratoren, allemaal kunnen ze er eenvoudig om donaties vragen. Maar om er echt iets aan over te houden, moet je je als maker onderscheiden.

Anders dan bij crowdfundingplatforms als Kickstarter, financiert een donateur bij Patreon niet een specifiek project. Hij of zij neemt een abonnement op het account van een maker, en maakt elke maand een vast bedrag over. Wat de creatieveling daar vervolgens mee doet, bepaalt hij of zij zelf.

Honderd procent Amerikaans
Hoeveel Nederlandse Patreon-accounts er precies zijn, is niet bekend. Patreon laat weten niet over zulke cijfers te beschikken. Het bedrijf richt zich dan ook voornamelijk op de Amerikaanse markt. Het donatiemodel lijkt dan ook meer aansluiting te vinden in de Amerikaanse cultuur dan bij de Nederlandse. 'Patreon is honderd procent Amerikaans,' zegt The Post Online-hoofdredacteur en podcastmaker Bert Brussen. 'Amerikanen zijn gewend om te betalen voor kunst en cultuur. Eenentwintig procent van je donatie gaat als btw naar Patreon, terwijl donaties in Nederland vrijgesteld zijn van belasting.'

Toen Brussen een account aanmaakte op Patreon verwachtte hij er niet al te veel van, maar het resultaat valt hem niet tegen. Aan de TPO-podcast van Brussen en journalist Roderick Veelo doneren maandelijks 29 mensen, samen goed voor 327 dollar per maand.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/donatieplatform-patreon-nederlandse-journalisten/