Afbeelding

De 3 meest gestelde vragen over het labellen van native advertisements op nieuwssites. En de antwoorden

Algemeen

Het is zonder twijfel het meest besproken onderwerp van native advertising / branded content / sponsored content op nieuwswebsites: het label dat erbij moet staan. Hierover krijgt Simone Krouwer als onderzoeker vaak vragen van adverteerders en nieuwsmedia. In dit artikel beantwoordt ze de meest gestelde vragen over labelling.

1. Moeten we überhaupt een label aan native advertenties toevoegen?
Dit is een makkelijke. Uiteraard is het antwoord: JA. Zowel wetenschappelijk onderzoek als praktijkonderzoek laat zien dat lezers enorm veel moeite hebben om native advertisements van redactionele nieuwsartikelen te onderscheiden.

Zowel de Nederlandse Reclame Code Commissie als de Belgische Raad voor de Reclame hebben vastgelegd dat reclame duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Doordat native advertenties er meestal uitzien als redactionele nieuwsartikelen, is een label essentieel om misleiding te voorkomen.

Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2018/11/de-3-meest-gestelde-vragen-over-het-labellen-van-native-advertisements-op-nieuwssites-en-de-antwoorden/