Wilma Haan: ‘Media moeten nog meer innoveren met verdienmodellen’

Wilma Haan is Chef Digitaal bij Het Parool en vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ). Eerder was ze adjunct-hoofdredacteur bij NU.nl. Speelt de papieren krant komend jaar nog een rol, of gaan we massaal digitaal? En wat is haar wens voor de journalistiek in 2019?

'Bij Het Parool zal volgend jaar de grens tussen website en krant verder vervagen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe digitale krant. De Volkskrant is er recent al mee gestart en Het Parool krijgt een eigen versie. De digitale krant heeft eigenschappen van een papieren krant, bijvoorbeeld in de zin dat het een afgerond geheel is. Je kunt 'm dus uit krijgen, anders dan een oneindige site. Maar hij heeft ook de goede eigenschappen van online: hij is interactief, soms met bewegend beeld, en kan worden geüpdatet. De krantenlezer krijgt online iets wat ook echt voor online gemaakt is, in plaats van een afdruk van print. Het zit tussen een digitale replica en een website in.

Minder versnippering
Ik zou in 2019 graag minder versnippering zien van berichtgeving online. Ook daar kan onze nieuwe digitale krant misschien een oplossing voor zijn. Inherent aan een nieuwssite is dat je veel losse berichtjes over een onderwerp vindt. Elke dag een update. Daardoor is het best lastig de laatste stand van zaken te vinden over bijvoorbeeld het pensioenakkoord. Als ik de nieuwsconsument was zou ik behoefte hebben aan een afgerond geheel. Je wilt even bijgepraat worden, niet al die stukken doorworstelen. Ik wil al tijden een soort Wikipedia voor nieuws beginnen, met altijd de laatste stand van zaken maar wel transparant over wat eerder is gepubliceerd. Minder versnippering en meer bijpraten, dat lijkt me een mooie verbetering voor volgend jaar.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-voorspellers/wilma-haan/

Meer berichten