Afbeelding

Huis-aan-huisbladen bereiken ruim de helft van Nederland

Algemeen

Huis-aan-huisbladen bereiken meer dan de helft van de Nederlanders. De lezers zijn wat ouder dan de gemiddelde Nederlander en ook minder vermogend. De Persgroep geeft de meeste titels uit.

Huis-aan-huis-verspreiding betekent nog niet dat de bladen ook overal gelezen worden. Slechte bezorging, een nee/nee-sticker of desinteresse zorgen ervoor dat de 100 procent dekking niet gehaald wordt – maar wel meer dan de helft: het gemiddelde bereik van een huis-aan-huisblad is 53 procent.

Dat blijkt uit de Nationale Regio Monitor van NOM waarin het bereik van een groot deel van de Nederlandse huis-aan-huisbladen werd gemeten. In 2014 en 2016 werden huis-aan-huisbladen onderzocht in de NOM HAH-bladen Monitor. De gegevens zijn deels vergelijkbaar. Het bereik lijkt te zijn afgenomen, van 62 procent in 2014 en 2016 naar 53 procent nu.

De onderzoeken zijn echter niet geheel vergelijkbaar. In 2014 werd het bereik van 303 titels onderzocht, in 2016 van 336 en in 2018 van 299 (die 299 verschijnen in verschillende edities, NOM rapporteert er 319). Niet alle uitgevers participeren in het onderzoek.

In 2014 en 2016 werd uitgebreid ingegaan op kenmerken van lezers en hun lees- en mediagedrag, in 2018 worden alleen de verdeling over leeftijds- en welstandscategorieën gerapporteerd, maar is wel per titel het bereik aangegeven.

Uitgevers
De Persgroep is de onbetwiste marktleider. De uitgever nam de weekkranten samen met dagbladen van Wegener over en geeft 129 van de 319 onderzocht edities uit, De Persgroep werkt bij nationale advertentiewerving samen met Rodi en enkele kleinere uitgevers waardoor ze samen ruim de helft van het aantal edities uitgeven.

Daarna komt BDU (Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij) die in 2017 de huis-aan-huisbladen van TMG binnenhaalde. BDU biedt net als Enter en een aantal andere kleine uitgevers de nationale advertenties via Promille Media aan. Promille werkt ook voor Mediahuis Limburg die 36 titels uitgeeft. NDC Mediagroep nam begin 2018 de nieuws- en huis-aan-huisbladen van Boom in Meppel over.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/huis-aan-huisbladen-bereiken-helft-nederland/