Afbeelding

Nederland telt zes miljoen online nieuwsgebruikers per dag

Algemeen

Minstens 6 miljoen Nederlanders gaan dagelijks op zoek naar online nieuws. De 'grote vier' NOS, NU.nl, AD en Telegraaf domineren het dagelijkse online nieuwsgebruik. AD en Telegraaf bereiken online meer mensen per dag dan met de krant. Bij andere printmedia is het precies andersom: traditioneel printbereik ligt hoger dan online bereik.

Per maand bereiken de nieuwswebsites en apps die participeren in het NOBO-onderzoek bijna 11 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat is 75 procent van deze bevolkingsgroep. Wekelijks gaat het om bijna 9 miljoen gebruikers (ruim 60 procent) en dagelijks om bijna 6 miljoen mensen. Die 6 miljoen staan voor 40 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Dat blijkt uit NOBO-cijfers* van 30 nieuwsmerken over september en oktober van 2018. Omdat niet alle nieuwsmerken participeren in het NOBO-onderzoek zal de daadwerkelijke online nieuwsconsumptie hoger liggen.

Bij het maandbereik – een belangrijke 'currency' om advertentietarieven vast te stellen – en bij het weekbereik domineren de 'grote vier': NU.nl, NOS, AD en Telegraaf. De volgorde is zowel bij de maandcijfers als die over het weekgemiddelde gelijk, met NU.nl als marktleider voor de NOS en AD die De Telegraaf achter zich laat. Het maandbereik ligt voor alle vier de sites boven de 5 miljoen (7 miljoen voor NU.nl), het weekbereik varieert tussen 3 en 4,5 miljoen.

Na de 'grote vier' komt er een tijdje niets, dan komen de 'kleine vier' RTLnieuws, Volkskrant, NRC en Trouw. Zij hebben een maandbereik dat tussen 1,9 en 2,8 miljoen ligt en een weekbereik tussen 750.000 (Trouw) en 1,5 miljoen (RTL).

Zes andere sites (Het Parool, Metro, de Stentor, de Gelderlander, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad) hebben ook een maandbereik van meer dan een miljoen.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/zes-miljoen-online-nieuwsgebruik/