Foto: Stockfoto 123RF

Vergeet pageviews: richt je op routine en abonnementen

Twee vermeend onmisbare basisingrediënten voor het meten van een succesvolle site, pageviews en leestijd, zijn volgens nieuw onderzoek ondergeschikt aan de statistiek of je veel terugkerende lezers hebt. Trouwe lezers die regelmatig terugkeren zijn waardevoller en eenvoudiger te overtuigen tot een betaald digitaal abonnement.

Die conclusies zijn getrokken uit analyse van dertien terabyte aan (geanonimiseerde) gebruikersdata van drie nieuwssites die grote steden bedienen: de Chicago Tribune, San Francisco Chronicle en Indianapolis Star.

Deelnemers zeggen dat de insteek van het onderzoek belangwekkend is: de nadruk ligt op het vasthouden van lezers en omzet genereren via abonnementen, niet door ze advertenties voor te schotelen.

"Mijn klant is de consument en bron van mijn inkomsten", zegt directeur Tom Rosenstiel van belangenorganisatie American Press Institute over het onderzoek. "Dat in tegenstelling tot mijn klant is de adverteerder en ik zet mijn lezers in voor deze adverteerders. Het is flinke verandering en een enorme verschuiving van de missie."

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/vergeet-pageviews-richt-je-op-routine-en-abonnementen

Meer berichten