Afbeelding

De online lessen van… Stephanie Nijssen en Rens van Stralen (RTV Noord)

Algemeen

Wat werkt online wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Stephanie Nijssen en Rens van Stralen, respectievelijk community manager en digital media coördinator bij RTV Noord.

Daar zijn waar het publiek is. Dat was volgens Rens van Stralen, digital media coördinator bij RTV Noord, reden om de afgelopen jaren flink in te zetten op Facebook. Want hoewel het aantal gebruikers op het platform terugloopt, zijn er nog altijd miljoenen Nederlanders die er dagelijks gebruik van maken. "Als je niet inzet op Facebook, loop je dat publiek mis."

Video's
Dat inzetten op Facebook doet RTV Noord op meerdere manieren. Vooral de video's die RTV Noord speciaal voor het platform maakt scoren goed. "Dat komt ook doordat we deze video's 'social monteren", legt community manager Stephanie Nijssen uit. "De video's zijn met een iPhone gefilmd en ze zijn voorzien van ondertiteling en context gevende bloktitels, omdat de meeste mensen ze bekijken op plekken waar ze geen geluid aan kunnen hebben."

RTV Noord focust zich op Facebook niet op één type video, maar experimenteert om te zien wat wel en niet werkt. De regionale omroep maakt korte nieuwsitems en uitlegvideo's, maar ook langere series, bijvoorbeeld over schuurfeesten in de regio. Bij grote nieuwsgebeurtenissen, zoals extreem weer, worden video's van gebruikers doorgeplaatst.

Met Facebook Live worden ontwikkelingen in het nieuws rechtstreeks in beeld gebracht. Een deel van de video's is in de streektaal, iets wat de Groningers volgens Nijssen erg waarderen.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/de-online-lessen-van-stephanie-nijssen-en-rens-van-stralen-rtv-noord