Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Print stoomt op en dat is vooral aan jongeren te danken

Algemeen

Je zou denken dat jongeren steeds meer online lezen en minder op papier. Daarin kwam in 2018 een ommekeer. Jongeren zijn meer print gaan lezen. Print beleeft een heuse comeback.

Niet voor niets kwam AirBnB met een magazine op papier, en lanceerde Facebook een papieren magazine, getiteld Grow. Ondernemers en marketeers kunnen hiermee hun voordeel doen en er extra uitspringen. Dat heeft te maken met deze 7 voordelen van print boven online.:

1. ONLINE MEDIA KOMEN MET PRINTMAGAZINES.
Facebook zou als online medium bij uitstek print helemaal overbodig maken. Maar niets is minder waar. Print stoomt weer op, ondanks de ongekende populariteit van Facebook. Sterker, Facebook kwam zelf met een glossy magazine in print, als onderdeel van zijn Grow-programma. Het Grow-magazine van Facebook wordt nu vooral verspreid via lounges op vliegvelden, een domein waar print sowieso nog sterk aanwezig is. Denk aan de kranten- en magazinekiosken en uiteraard inflight-magazines. Ook AirBnB, een ander icoon van de online-economie, komt met een magazine op papier.

Het zijn zomaar twee voorbeelden van de comeback van print. In Nederland zie je dezelfde ontwikkelingen. Bedrijven komen weer met personeelsbladen op papier (zoals KLM) en enkele publiekstijdschriften die online begonnen, brengen daarnaast ook een printeditie uit. En we publiceerden onlangs nog over de opkomst van papieren brochures, leaflets en folders die potentiële klanten eerder overhalen dan online-informatie.

2. PRINT WORDT OMARMD DOOR DE JONGEREN.
Verrassend is dat print vooral wordt omarmd door de jeugd. Uit een Brits onderzoek komt naar voren dat print zijn groei vooral dankt aan jongeren. Jongeren zijn in de afgelopen jaren meer print gaan lezen naast online media. Dat geldt voor Generatie Z (18 tot 24) en ook voor Millennials (25-35 jaar). Zij lezen meer op papier dan mensen in de hogere leeftijdscategorieën. Zegt 15% van alle ondervraagden dat ze meer vakbladen zijn gaan lezen, respondenten in de Generatie Z doen dit 28% meer. En zegt 10% van alle ondervraagden meer gedrukte tijdschriften, brochures en rapporten van bedrijven te lezen dan een jaar geleden, voor mensen tussen de 25 en 34 jaar is dit maar liefst 19%. En iedereen weet: de jeugd heeft de toekomst.

Lees verder op Communicatietrends.nl: www.communicatietrends.nl/print-stoomt-op-vooral-jongeren-danken/