NNP-verenigingsnieuws

Tien vragen aan: Carola Mulders (De Dalfser Marskramer)

1. Wie ben je?
Mijn naam is Carola Mulders en ik ben 51 jaar. In Haarlem ben ik geboren en getogen. Vanaf mijn zeventiende heb ik in allerlei financiële functies gewerkt en door avondstudies mijzelf steeds verder ontwikkeld. Ik ben werkzaam geweest in zowel de private als de publieke sector. Op mijn 32e ben ik met mijn partner verhuisd naar Nieuwleusen, gelegen in het oosten van het land. Het dorp ligt tussen Zwolle en Meppel in de provincie Overijssel. Het is één van de kernen van de gemeente Dalfsen. Hier is onze dochter geboren. In 2001 heb ik een administratie- en advieskantoor opgericht. Via mijn lidmaatschap van de plaatselijke ondernemersvereniging ben ik in het bestuur hiervan terechtgekomen. De eerste jaren als bestuurslid en sinds een paar maanden als voorzitter. Het bijzondere aan onze vereniging is dat wij wekelijks een huis-aan-huis krant uitgeven: De Dalfser Marskramer.

2. Vertel eens wat verrassends over jezelf?
Ik heb nooit begrepen dat mensen konden zeggen dat hun hoofd leeg was. Mijn hoofd was namelijk 24 uur per dag heel druk bezig. Tweeënhalf jaar geleden begon ik met hardlopen. Eerst vijf keer één minuut en inmiddels kan ik aan één stuk door meer dan tien kilometer rennen. En nog belangrijker: ik heb ervaren wat het is om je hoofd leeg te hebben.

3. Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder?
De Ondernemersvereniging Nieuwleusen heeft 120 ondernemende leden. Naast allerlei plaatselijke activiteiten die wij als vereniging organiseren, geeft de vereniging ook al meer dan 50 jaar De Dalfser Marskramer uit. Wij hebben een oplage van 22.500 exemplaren en verspreiden wekelijks in de gemeente Dalfsen en in omliggende dorpen. Het team bestaat uit twee gedreven journalisten, een kundige fotograaf en twee enthousiaste commerciële medewerkers. Wekelijks vergadert het team op mijn kantoor en vanuit het bestuur ben ik al jaren het aanspreekpunt.

4. Welk redactioneel verhaal of commerciële activiteit zal je altijd bijblijven?
In het verleden plaatsten wij de gemeentelijke berichten. Toen dat in 2013 voor het eerst werd aanbesteed verloren wij deze. Maar tot onze grote blijdschap hadden we ze in 2018 weer terug. Het is een meerwaarde, mede omdat de krant gevuld is met lokaal nieuws en over het algemeen plaatselijke advertenties. De betrokkenheid bij onze krant is groot.

5. Wanneer ben je lid geworden van de Nederlandse Nieuwsblad Pers en wat waren de overwegingen?
Wij zijn lid geworden van de NNP toen wij geconfronteerd werden met het fenomeen aanbesteden. We hadden geen idee hoe we dit moesten aanpakken. De NNP heeft ons prima geholpen en begeleid in dit proces.

6. Voor welke uitdagingen staat jouw bedrijf?
De krant is een uitgave is van de Ondernemersvereniging en daarom altijd een bespreekpunt tijdens onze ledenvergadering. Ondanks een aantal moeilijke jaren tijdens de crisis, heeft de vereniging gekozen om de krant te laten voortbestaan. De krant heeft geen winstoogmerk en moet daarom kostenneutraal zijn. Door de verbeterde resultaten hebben wij geïnvesteerd in een nieuwe website zodat wij ook op sociale media als Facebook, Twitter en Instagram met onze tijd meegaan.

7. Hoe kijk je naar het lokale, regionale, landelijke en zelfs mondiale medialandschap?
Deze vraag heb ik doorgespeeld aan ons team. We merken dat de papieren krant nog steeds heel goed gelezen wordt, maar dat de sociale media steeds meer een belangrijke aanvulling vormen. Het heeft grote meerwaarde dat we ons daar op profileren en dat de lezers kunnen reageren op artikelen en eventueel doorsturen. Bovendien kunnen we nu dagelijks het actuele nieuws brengen. De papieren krant blijft zeker belangrijk voor achtergrondverhalen. We horen ook van lezers dat ze na een hele dag achter schermen te hebben gezeten, het heerlijk vinden om 's avonds een papieren krant te lezen. Verder merken we dat goede foto's heel belangrijk zijn en dat de lezers de fotoalbums op de website veel bekijken.

8. Kip of het ei?
Wij hebben als bestuur met het team afspraken gemaakt over de verdeling tussen het aantal commerciële en redactionele pagina's. Wij baseren dit op de wekelijkse advertentieopbrengst. Hoe meer we verkopen, hoe dikker de krant is. Artikelen die dan eventueel niet in de krant komen, worden op de website geplaatst.

9. Stel: je krijgt ruimte op een tegeltje, wat zou je daarop willen schrijven?
Leer van gisteren, droom van morgen maar leef vandaag.

10. Wie bewonder je in de lokale nieuwsbladenwereld?
Johan van der Kolk van Brugmedia in Kampen. Hij kan op zo'n aanstekelijke wijze vertellen over de krantenwereld, dat je vanzelf enthousiast wordt. Ik zou hem willen vragen hoe hij
naar de toekomst kijkt van de lokale nieuwsbladenwereld en of hij denkt dat daar groeimogelijkheden liggen.

Meer berichten