Foto: Stockfoto 123RF

Uitgevers zetten niet in op één verdienmodel, maar op zoveel mogelijk verschillende

Abonnementen de heilige graal? Voor veel uitgevers wordt juist een combinatie van inkomstenbronnen steeds belangrijker. Evenementen, televisieprogramma's, een kook-app of zelfs keukenartikelen – als het maar geld in het laatje brengt.

Of je nu in Nederland of daarbuiten kijkt: de laatste jaren heeft een groot deel van de uitgevers zijn hoop gevestigd op betalende abonnees als stabiele inkomstenbron. In de eerste plaats omdat, na een jaar of vijftien proberen, blijkt dat advertenties toch niet zo'n houdbaar digitaal verdienmodel zijn. Daarnaast hebben diensten als Netflix en Spotify ervoor gezorgd dat het publiek het iets normaler vindt om te betalen voor de toegang tot content op internet.

Het rapport Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2019, een groot onderzoek van het Reuters Institute onder uitgevers dat begin dit jaar uitkwam, bevestigt deze trend. Voor meer dan de helft van de ondervraagde uitgevers is de inkomstenbron waar de focus op ligt 'abonnementen' (52 procent). Kijk je echter naar wat de belangrijke inkomstenbronnen op dit moment zijn, dan wint traditionele 'display advertising' (81 procent) het nog van 'subscription' (78 procent).

Uit deze cijfers kun je direct concluderen dat voor veel uitgevers zowel abonnementen als advertentie-inkomsten belangrijk zijn. Geen grote verrassing – dit was in print ook al zo. Maar wie dieper het onderzoek induikt, ziet dat voor uitgevers een combinatie van meerdere inkomstenbronnen steeds belangrijker wordt. Sterker nog: je zou kunnen stellen dat uitgevers abonnementen niet als de heilige graal zien – zoals nu vaak wordt geschetst – maar dat ze bewust inzetten op een combinatie van een hele lijst aan inkomstenstromen.

Dat biedt een oplossing voor het probleem dat mediagebruik en de markt zo snel veranderen en dat een strategie die zich richt op één inkomstenbron je minder flexibel maakt. Tegelijkertijd is het gewoon nodig, om genoeg geld te kunnen verdienen.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/uitgevers-verschillende-verdienmodellen/

Meer berichten