Afbeelding
Foto: Stockfoto123RF

Regionale radiozenders verliezen terrein, maar het bereik van de tv-zenders blijft stabiel

Algemeen

De radiozenders van de regionale omroep zien al ruim tien jaar hun marktaandeel dalen, een ontwikkeling die ook in 2018 zichtbaar is. De tv-zenders laten een stabiel bereik zien. Het bereik van online groeit.

De regionale omroep heeft nog steeds een stevige positie, zowel op het gebied van radio als bij televisie. De belangstelling van radioluisteraars neemt echter wel gestaag af. Verschillen tussen regio's zijn groot: in Groningen, Friesland en Zeeland is de regionale omroep populairder dan in de Randstad.

Radio
Het marktaandeel van de regionale radio is in 2018 onder de 9 procent gezakt, tot 2006 was het nog meer dan 15 procent. Daarna daalt het marktaandeel vrijwel elk jaar. In 2019 betekent zo'n marktaandeel overigens nog wel een plek in de top-5 na Radio 2, 538, Radio 10 en Qmusic volgens de meest recente gegevens van het Nationaal Luisteronderzoek.

Het 'gemiddelde' is opgebouwd uit uiteenlopende scores. In Groningen wordt een aandeel behaald dat tweemaal zo hoog is als het gemiddelde terwijl ook Friesland en Zeeland relatief hoog scoren. Randstedelijke omroepen als West en NH (Noord-Holland) hebben relatief lage marktaandelen.

Het onderscheid tussen de Randstad en de rest van Nederland is niet absoluut: er zijn ook omroepen buiten de Randstad die onder het gemiddelde scoren, zoals Omroep Brabant. In Flevoland is het aantal ondervraagden in 2018 te klein om een uitspraak over het marktaandeel te doen, in de voorgaande tien jaar had Omroep Flevoland een marktaandeel van minder dan 5 procent.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/regionale-radio-verliest-terrein-televisie-stabiel/