Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Instagram geen journalistiek medium? Wel als je het zó gebruikt

Algemeen

Veel mediabedrijven weten niet goed wat ze met Instagram moeten: je kunt geen link plaatsen bij een post in de feed, dus wat levert het dan op? Maar met zo'n vijf miljoen Instagram-accounts in Nederland heeft het platform te veel potentie om links te laten liggen. Hoe je het op een journalistieke manier benut, vertelden Andrea Wilford van Instagram en Hannah Ray van Vogue op de GEN Summit in Athene.

Binnen de Instagram-app zijn vooral de Instagram Stories nu heel populair. 70 procent van de gebruikers bekijkt ze dagelijks. Stories zijn een serie (verticale, fullscreen) foto's en korte filmpjes die na 24 uur weer verdwijnen. In plaats van te scrollen (zoals door je 'gewone' sociale media feeds), moet je opzij swipen of tikken om naar de volgende 'story' te gaan.

Met de Stories kun je als nieuwsmerk deel uitmaken van de dagelijkse gewoonte van je gebruiker. Je kunt de aandacht langer vasthouden dan met een losse foto en hebt de mogelijkheid om mensen naar artikelen te verwijzen via de 'swipe up'. Maar de vorm op zichzelf werkt ook goed om een verhaal te vertellen. Op de GEN Summit in Athene deelden Andrea Wilford van Instagram en Hannah Ray van Vogue hun tips en tricks voor succesvolle, journalistieke Instagram Stories.

1 Begin met een filmpje in selfie-stijl
Uit de data blijkt dat gezichten in Instagram Stories het enorm goed doen. Ze triggeren mensen om te blijven kijken en extra goed op te letten. Begin dus de eerste 'story' met een kort filmpje waarin iemand op beeld introduceert waar de volgende stories over zullen gaan.

'Daarbij is het heel belangrijk dat je het filmpje gewoon opneemt met een telefoon, via de selfie-camera. Geen statief of studio-setting,' vertelt Wilford. 'Mensen hebben meteen door dat dat 'minder natuurlijk' voelt dan de andere content in hun feed. Het voelt dan alsof de story komt van een bedrijf of merk en niet van een mens die jou iets interessants gaat vertellen.'

2 Altijd (kort) ondertitelen
40 procent van de gebruikers bekijkt Instagram Stories zonder geluid. Als zij een pratend hoofd zien zonder ondertiteling slaan ze dat meteen over, want ze hebben op dat moment niets aan die content. Je hoeft echter niet te ondertitelen zoals je bij 'gewone' video's zou doen. 'Een kernzin is genoeg.' vertelt Wilford. 'Op die manier kun je mensen soms zelfs triggeren om alsnog het geluid aan te zetten, omdat ze willen weten wat er precies gezegd wordt.'

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/instagram-geen-journalistiek-medium-wel-als-je-het-zo-gebruikt/