
'Jongeren gebruiken geen nieuwsapps'
The Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwsapps onder jongeren en hoe ze nieuws consumeren.
Dit heeft gevolgen voor de mediabedrijven van de nieuwsapps. Onder de respondenten uit generatie Y (millennials) en generatie Z (degene jonger dan 23) blijken toch nog aardig wat verschillen te bestaan. Het onderzoek komt met verschillende soorten nieuwsconsumenten en nieuwsmomenten.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste jongeren een voorkeur hebben ontwikkeld voor snelle nieuwsflitsen die bestaan uit een combinatie van wereldnieuws en informatie over persoonlijke interessegebieden. "Ze willen een combinatie van nieuws dat relevant is voor hun levens en ze willen datgene weten wat iedereen moet weten", zegt Nic Newman, senior onderzoek partner van RISJ. Jongeren zien nieuws in een bredere context:
• Wat nuttig is om te weten
• Wat interessant is om te weten
• Wat leuk is om te weten
-
Niet eerder zoveel vrouwen in ranglijst invloedrijke mediamensen DeMedia100
2 dagen geleden
-
SP-motie dwingt kabinet tot dialoog over freelancetarieven
3 dagen geleden
-
Halsema pleit voor regeling lokale en regionale journalistiek
3 dagen geleden
-
Piek aan geweldsincidenten tegen journalisten
3 dagen geleden
-
Van open riool naar constructieve comments: hoe het reactievak weer waardevol kan worden
4 dagen geleden
-
Inzenden voor Zilveren Camera 2019
5 dagen geleden
-
Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar niet zelf investeren
29 nov, 14:30
-
Amsterdams huis-aan-huisblad De Echo stopt
28 nov, 16:18
-
Het Onderzoekslab: nieuwe opleiding voor onderzoeksjournalistiek
27 nov, 14:00
-
27 nov, 10:00
-
Twitter sluit inactieve accounts, biedt meer keuze in gebruikersnamen
27 nov, 08:52
-
NVJ legt tussenresultaat Cao Uitgeverijbedrijf kritisch neutraal voor aan leden
26 nov, 16:55
-
Toezichthouder maakt weg vrij voor collectieve minimumtarieven in alle zzp-sectoren
26 nov, 15:09
-
Twitter staat het eindelijk toe reacties te verbergen
22 nov, 22:12
-
DPG Media onderzoekt hoger tarief voor regionale freelancers, maar noemt 50 procent erbij onbetaalbaar
22 nov, 22:10
-
‘5 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts’
22 nov, 10:20
-
Ruim helft Nederlanders denkt dat nepnieuws zal toenemen
22 nov, 10:13
-
Minimumtarief nieuwe architecten-cao mogelijk voorbeeld voor zzp’ers in de journalistiek
21 nov, 13:36
-
Onderzoek: ‘Journalisten minder moreel dan vroeger’
20 nov, 10:35
-
Nederlanders en social media: YouTube haalt Facebook voorzichtig in
19 nov, 08:21
-
Willen mensen wel betalen voor huis-aan-huisnieuws? Ja hoor, ontdekte BDU Media
15 nov, 10:36
1
-
NVJ en NVF willen ondergrenstarieven afspreken met mediabedrijven
15 nov, 10:32
-
Tweede Kamer stemt in met verlaagd btw-tarief voor digitale nieuwsproducten
15 nov, 01:07
-
LinkedIn is het nieuwe Facebook
13 nov, 11:22
Nieuwsoverzicht
-
Niet eerder zoveel vrouwen in ranglijst invloedrijke mediamensen DeMedia100
2 dagen geleden
-
SP-motie dwingt kabinet tot dialoog over freelancetarieven
3 dagen geleden
-
Halsema pleit voor regeling lokale en regionale journalistiek
3 dagen geleden
-
Piek aan geweldsincidenten tegen journalisten
3 dagen geleden
-
Van open riool naar constructieve comments: hoe het reactievak weer waardevol kan worden
4 dagen geleden