Afbeelding
Foto: Stockfoto123RF

'Jongeren gebruiken geen nieuwsapps'

Algemeen

The Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwsapps onder jongeren en hoe ze nieuws consumeren.

Dit heeft gevolgen voor de mediabedrijven van de nieuwsapps. Onder de respondenten uit generatie Y (millennials) en generatie Z (degene jonger dan 23) blijken toch nog aardig wat verschillen te bestaan. Het onderzoek komt met verschillende soorten nieuwsconsumenten en nieuwsmomenten.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste jongeren een voorkeur hebben ontwikkeld voor snelle nieuwsflitsen die bestaan uit een combinatie van wereldnieuws en informatie over persoonlijke interessegebieden. "Ze willen een combinatie van nieuws dat relevant is voor hun levens en ze willen datgene weten wat iedereen moet weten", zegt Nic Newman, senior onderzoek partner van RISJ. Jongeren zien nieuws in een bredere context:

• Wat nuttig is om te weten
• Wat interessant is om te weten
• Wat leuk is om te weten

Klik hier om verder te lezen op Bladendokter