Afbeelding

Eindeloos subsidiëren was geen optie: hoe het Stimuleringsfonds besloot in te zetten op innovatie

Algemeen

Experimenteren, begeleiding, kleine stappen. De laatste jaren staat innovatie bij het Stimuleringsfonds centraal – naast, sinds vorig jaar, onderzoeksjournalistiek.

Maar die focus op vernieuwing ontstond niet van de ene op de andere dag. 'Begin jaren negentig was al duidelijk dat het zo niet door kon gaan.' Oud-directeur Lou van Dijk, oud-adjunct-directeur Rick van Dijk en subsidie-ontvanger Eric Smit (Follow the Money) blikken terug.

Hele rapporten publiceerde het Bedrijfsfonds voor de Pers er in de jaren negentig al over, met titels als Tussen krantenbedrijf en mediaconcern en Vernieuwend persbeleid. De krant moest verder kijken dan haar eigen schaduw, voorbij drukpers en papier, vond de toenmalige directeur van het Bedrijfsfonds voor de Pers. Op lezingen in binnen- en buitenland vertelde Lichtenberg over de ontwikkelingen die hij onder meer in Amerika en Japan bespeurde. Faxkranten, bijvoorbeeld, die distributie onnodig maakten, en elektronische kranten op premature 'iPads'.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ