Afbeelding

NNP trekt ten strijde tegen Ja-Ja-sticker

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Uitgevers hikken aan tegen het opt-in systeem voor de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk, oftewel de Ja-Ja-sticker. Reden voor het bestuur van de NNP om samen met andere uitgevers de handen ineen te slaan. De leden van de NNP zijn hierover onlangs geïnformeerd.

Probleem is dat in meerdere gemeenten stemmen opgaan om de huis-aan-huisbladen ook onder het regime van de Ja-Ja-sticker te laten vallen. De verwachting is dat de sticker door heel veel bewoners niet zal worden opgeplakt, waardoor de uitgevers oplage en uiteraard bereik gaan missen voor redactie adverteerders. 'Ongetwijfeld gaat dit druk zetten op onze advertentietarieven, want minder bereik en oplage betekenen uiteraard ook lagere tarieven en dus minder omzet', stelt NNP-voorzitter Roy Keller.

Waar staat de NNP in deze discussie?
Het probleem van de Ja-Ja-sticker is niet alleen een probleem voor onze leden, maar het is een landelijk probleem, dat we met elkaar moeten bestrijden. De NNP heeft dan ook het initiatief genomen om DPG, NDC en BDU te benaderen om met elkaar een plan te bedenken hoe we met deze problematiek moeten omgaan.

Ons standpunt is dat een hah-blad veel meer is dan een folder. De lokale redactie en advertenties hebben veel meer waarde dan een stapel folders. Ook zijn de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting in het geding. Bovendien -en de NNP heeft hier al veel vaker op gewezen- betekent het een directe aanslag op het democratisch functioneren van de lokale samenleving door de waakhondfunctie van de lokale nieuwsbladen te beknotten of volkomen teniet te doen.

Wordt vervolgd