Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Niet de brievenbussticker, maar corona dreigt huis-aan-huiskranten de laatste zet te geven

Algemeen

Paniek bij de uitgevers van huis-aan-huiskranten in Nederland. Onder invloed van de coronacrisis is de advertentiemarkt twee weken geleden ingestort. Een drama voor de huis-aan-huisbladen, die compleet afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Volgens brancheorganisatie NNP moeten de uitgevers toezien hoe 60 en 80 procent van hun advertenties wordt geannuleerd.

Het is simpel, zegt Roy Keller, voorzitter van de NNP: ‘Het is de komende drie maanden onmogelijk dat de huis-aan-huiskranten iedere week verschijnen. Dat kunnen de uitgevers niet betalen.’ Op zijn bureau lag woensdagmiddag een brief die naar minister Slob gaat namens alle uitgevers, met daarin de vraag om een steunfonds voor de lokale media. Eigenlijk, zegt Keller, is dat geld vrijdag al nodig.

Juist tijdens deze coronacrisis is lokale nieuwsvoorziening ontzettend belangrijk, benadrukt Keller. De cijfers van de NOM Regiomonitor 2019 laten inderdaad zien dat de huis-aan-huiskranten nog altijd een grote rol spelen. 53 procent van de Nederlanders leest wekelijks een huis-aan-huisblad en doet dat voornamelijk om op de hoogte te blijven van lokaal en gemeentelijk nieuws. De huis-aan-huistitels zijn ook online aanwezig, maar van alle lezers in het NOM-onderzoek leest maar liefst 82 procent het huis-aan-huisblad uitsluitend op papier. 

NNP-voorzitter Keller: ‘Al die mensen die gewend zijn de papieren krant in de bus te krijgen, gaan niet ineens online op zoek naar het nieuws. Zo simpel is het niet.’ Volgens Keller is ook de omzet van online advertenties bij de meeste uitgevers maar een paar procent van het geheel.

Steun van lezers en gemeente
Sommige uitgevers hebben niet gewacht op steun van de nationale overheid. BDU, uitgever van 30 titels, roept sinds zaterdag op de websites van huis-aan-huiskranten lezers op een abonnement te nemen of eenmalig geld te doneren. De toekomst van de nieuwsmerken die BDU uitgeeft, zo schrijft algemeen directeur Heiko Imelman, hangt aan een zijden draadje. ‘In een week zijn we 50 procent van de omzet kwijtgeraakt’, zegt Imelman desgevraagd, ‘en zoals het ernaar uitziet zal die daling nog verder gaan.’

Afgelopen jaar experimenteerde BDU al met een donatiemodel. Ook was BDU al begonnen met het aanbieden van online premium-abonnementen voor sommige titels. ‘De techniek was dus al beschikbaar, nu de advertentiemarkt compleet inklapt, willen we gelijk doorpakken.’

Uitgever BrugMedia in Kampen krijgt hulp van de lokale overheid. ‘50 tot 75 procent van mijn omzet is verdampt’, vertelt Johan van der Kolk, mede-eigenaar en commercieel directeur. BrugMedia besloot daarom dat hun papieren kranten van 31 maart niet zouden verschijnen, om druk- en distributiekosten te besparen. Toen de gemeente Kampen daarvan hoorde, kreeg de uitgeverij hulp aangeboden. Van der Kolk: ‘Normaal gesproken publiceert de gemeente in iedere papieren editie een pagina gemeentelijk nieuws. Nu is toegezegd dat de gemeente Kampen tot 1 juni iedere editie vier pagina’s vult. Zo heb ik basis-omzet en kan ik de papieren krant in Kampen blijven drukken en verspreiden.’ Inmiddels is BrugMedia ook met andere gemeenten in gesprek.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ