Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Mediabeleving in Nederland: van actualiteit tot tijdverdrijf

Algemeen

Er is onderzoek gedaan naar de manier waarop Nederlanders media beleven. Dit is niet zozeer een kwantitatief onderzoek, waarin gekeken wordt naar bereik, maar eerder een kwalitatief onderzoek waarin is gekeken naar de manier waarop Nederlanders media consumeren en wat de waarde daarvan is. Van het vinden van nieuws, inspiratie tot het doden van tijd.

Het Mediabelevingsonderzoek 2020 is uitgevoerd door Kantar in opdracht van bvA, Outreach, Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia. In het onderzoek is specifiek gekeken naar 8 verschillende soorten media, onderverdeeld in 13 zogehete mediabeleving- dimensies, die doelen of waarden met zich meebrengen in relatie tot het gebruik.

De conclusies van het rapport is dat dagbladen en online nieuwssites steeds beter scoren op informatie, actualiteit en vertrouwen. Dit in tegenstelling tot social media, die deze waarde, ten opzichte van het vorige rapport aan het verliezen zijn. Social media wordt vooral gebruikt uit gewoonte, om tijd te doden. 

Magazines scoren ontzettend goed op een innovatieve beleving, waar gebruikers op zoek gaan naar nieuwe trends. Ook praktische bruikbaarheid is belangrijk voor bladen, waar content lezers bruikbare tips en adviezen oplevert. Magazines scoren ook sterk op transformatie, een mediabeleving waar genieten, vrolijk, gezellig, ontspannen en tevreden zijn, centraal staat.

Klik hier om verder te lezen op Bladendokter