Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Mediabedrijven zien geen gitzwart toekomstbeeld in coronatijd

Algemeen

Drie maanden geleden werd duidelijk dat de coronacrisis flinke impact had op mediabedrijven en de vaste en freelance medewerkers. Hoewel de bezoekcijfers omhoog schoten, vertaalde dat zich niet in stijgende reclame-inkomsten. Juist het tegendeel was het geval. Evenementen werden geschrapt en de advertentiebudgetten bevroren. En dat betekende dat er maatregelen getroffen moesten worden om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden. Hoe gaat het nu? Een tipje van de sluier: ondanks allerlei mitsen en maren is er ook weer hoop, maar aan voorspellingen durft bijna niemand zich te wagen.

Er vallen harde klappen tijdens de coronacrisis. Het Centraal Bureau voor de Statistiek kwam donderdag met nieuwe werkloosheidcijfers. In juni waren er 404.000 Nederlanders werkloos. In maart waren dat er nog 273.000. In een maand tijd nam de totale werkloosheid van 3,6 toe naar 4,3 procent. De verwachting is dat onder journalisten ook een stijging van het aantal werklozen te zien zal zijn. In april steeg het aantal al fors ten opzichte van maart, namelijk met 11,2 procent. Toen ontvingen 1153 journalisten een uitkering van het UWV. In maart waren dat er nog 1037.

NVJ
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) kwam vrij snel nadat de overheid maatregelen bekendmaakte om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan met een meldpunt voor freelance (foto)journalisten die te maken kregen met afzeggingen van opdrachten. Tot 31 mei zijn er totaal 500 meldingen binnengekomen. Bij elkaar is voor 2.5 miljoen euro aan gederfde inkomsten gemeld. Het meldpunt is sinds 1 juni gesloten, maar via NVJ Coronamonitor kunnen er nog problemen worden doorgegeven.

De intentie van het huidige kabinet is om de steunmaatregelen, inclusief voor zzp’ers, te verlengen van 1 oktober tot en met 31 december. Daar worden nu gesprekken over gevoerd.

BDU Media voorzichtig positief
Bij BDU Media zijn de liquiditeitsproblemen gelukkig een stuk minder geworden, meldt directeur Media Heiko Imelman. Het mediabedrijf maakt gebruik van de NOW-regeling en het Steunfonds voor huis-aan-huiskranten. Maar ook nieuwe abonnees, donaties en gemeenten hebben daar goed aan bijgedragen, vertelt hij. “De roep om een abonnement te nemen heeft veel gehoor gekregen, in een paar weken tijd hebben wij circa 3.000 abonnees geworven, voor gratis huis-aan-huiskranten en nieuwsbladen forse aantallen”. Daarnaast werden de uitgaven aangepast, met minder pagina’s. Dat betekende wel “dat we minder gebruik hebben gemaakt van freelancers. Dit was onvermijdelijk omdat er in de corona periode veel minder activiteiten waren in de gemeentes waar wij verschijnen”.

Imelman benadrukt dat er geen afscheid is genomen van medewerkers: “Gelukkig zien we dat de dramatische daling van advertentie-inkomsten (50%) minder aan het worden is. We verwachten dan ook een voorzichtig herstel na de vakantieperiode (20% minder omzet) en hopen ook dat we weer meer kunnen rapporteren over lokale activiteiten.”

Klik hier voor het volledige bericht op Villamedia