Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

De lokale nieuwsbrief werkt: ‘Mensen willen een simpel nieuwsoverzicht’

Algemeen

De lokale journalistiek heeft het zwaar, en niet alleen in Nederland. Maar er zijn ook lichtpuntjes, zoals het ontstaan van lokale nieuwsbrieven. In Amerika vertaalden twee uitgevers het simpele concept van een landelijke nieuwsbrief naar verschillende steden. Vaak op basis van bestaand nieuws, maar het leidt soms tot een eigen nieuwsproductie en zelfs onderzoeksjournalistiek.

Elke ochtend om zes uur ontvangen tienduizenden inwoners van Columbia, South Carolina, een nieuwsbrief in hun inbox. Redacteuren Jessica en Lauren praten de inwoners van de stad bij het over laatste nieuws en wat er allemaal te doen is die dag. De dagelijkse e-mail, COLAtoday, is afkomstig van de startup 6AM City. Die uitgever is behalve in Columbia actief in nog zes verschillende steden en heeft in totaal 260.000 abonnees.

6AM City bestaat inmiddels ruim vier jaar. In de podcast The Business of Content vertelde mede-oprichter Ryan Johnston onlangs hoe het idee vijf jaar geleden ontstond. ‘We zagen hoe landelijke nieuwsbrieven, zoals TheSkimm en The Hustle, e-mail gebruikten om nieuws te verzamelen en op een heel toegankelijke manier te verspreiden. Tegelijkertijd viel ons op e dat er op lokaal niveau heel veel interessante content gemaakt wordt, maar dan nog heel erg voor papieren media.’

6AM City vertaalde de aanpak van landelijke nieuwsbrieven naar een lokale mail. ‘De nieuwtjes gaan van ‘dit nieuwe restaurant gaat vandaag open’ tot ‘de gemeente onderzoekt hoe inwoners willen dat de stad er over tien jaar uitziet, vul de enquête in.”

Klik hier om verder te lezen op SVDJ