Twitter draait aanpassing retweetknop terug, te weinig effect in aanpak tegen nepnieuws
AlgemeenFake news en social media, het blijft een ding. En iets waar we mee moeten leren leven.
Het aanpakken van nepnieuws blijkt toch een behoorlijk lastige materie voor de grote techbedrijven. Want ten eerste moet je neppe berichten snel en slim kunnen kwalificeren en vervolgens aanpakken. En wie bepaalt welk nieuws echt is en wat als nep gemarkeerd mag worden? Kortom: het is niet bepaald zwart-wit.
Er wordt dagelijks enorm veel fake informatie verspreid en dan hebben we het nog niet eens over de stortvloed aan meningen en het wantrouwen dat groeit ten opzichte van de overheid en media.
Twitter en nepnieuws
Twitter wordt dagelijks overspoeld door nepnieuws. Verspreiding ervan blijkt lastig te voorkomen, want er glipt veel nieuws tussendoor. Gelukkig kun je als gebruiker fake berichten en accounts rapporteren, maar daarmee voorkom je niet dat nieuws soms al door duizenden mensen is gelezen en gedeeld. In de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen voerde het platform een wijziging door aan de retweet-knop.