Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Ons bijzondere online gedrag in 2020 in NOBO-cijfers

Algemeen

2020 was een uitzonderlijk jaar. Dat is terug te zien in ons mediagedrag. De NOBO-jaarcijfers tonen dat ook ons online gedrag in dit coronajaar sterk is veranderd. Er werd intensiever geïnternet. Het gezamenlijke dagbereik van de in NOBO gemeten sites en apps steeg naar ruim 81% en bereikte een piek op 14 december met 84,4% bereik op die dag. 

De Nederlanders zijn sinds maart meer aan huis gebonden. Daardoor zijn we massaal online gaan winkelen en vergaderen. Covid-berichten worden nauwlettend gevolgd op de online nieuwsplatforms. Ook de site van RIVM is veel bezochte informatiebron geworden.

Microsoft Teams en Zoom
In het afgelopen voorjaar bleek dat noodgedwongen thuiswerken vraagt om online tools om met collega’s te overleggen. De twee meest gebruikte videodiensten zijn Microsoft Teams en Zoom. Google Hangouts en Meet zijn minder populair. Aan het eind van 2020 blijkt ruim een kwart van de werkende bevolking maandelijks één van deze videodiensten te gebruiken. Ook studenten maken veel gebruik van online diensten, waarbij Teams favoriet is.

Na de zomer zijn de online vergaderdiensten weer aanzienlijk in bereik gestegen. Eind 2020 maakte ruim een kwart van de werkende bevolking maandelijks gebruik van zo’n dienst. Bij studenten ligt dat aandeel op ongeveer een derde. 

Klik hier voor het volledige bericht op Fonk