Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Het delen van artikelen achter betaalmuur mag niet (meer), wat nu?

Algemeen

De grote uitgeverijen van Nederland hebben besloten om het auteursrecht op hun content te gaan claimen. Volkomen logisch wat mij betreft. Want waarom betaal je wel voor een pak melk, maar niet (altijd) voor nieuws, achtergrondartikelen en andere content?

En dat is gelijk een interessante vraag: Waarom betalen we niet meer voor goede artikelen en nieuws?

Ik ben mijn carrière gestart bij Wolters Kluwer, toen nog eigenaar van Adformatie. Daar heb ik mijn eerste schreden op de arbeidsmarkt gezet als adjunct-uitgever van de spin-offs van Adformatie. Dat waren veel papieren (!) jaarboeken en tijdschriften, want we hebben het over 23 jaar geleden. In de acht jaar dat ik voor verschillende titels werkte en als uitgever verantwoordelijk was voor wat we een ‘fonds’ noemden, heb ik vele publicaties van print naar online getransformeerd. We groeiden als het ware mee met de komst van internet, want ja, daar konden we niet bij achterblijven.

Klik hier voor de volledige column van Maartje Grossouw op Frank Watching