• Roy Keller.
• Roy Keller.

Digitale ja/nee sticker bij aankondiging al een splijtzwam

Algemeen

Folderclub MailDB komt met een app waarin consumenten kunnen aangeven of ze folders en huis-aan-huisbladen willen ontvangen.

Dit is het antwoord op de overgang van een nee-sticker (opt-out) naar een benodigde toestemming (opt-in). Maar wat vinden huis-aan-huisuitgevers hiervan?

‘Dat gaat zo niet werken. Een bezorger heeft twee handen, een voor de stapel folders of kranten en eentje om een pakket of krant te pakken en door de bus te stoppen’, zegt Roy Keller. Hij is voorzitter van de lokale uitgevers (NNP) en overlegde tot voor kort met MailDB over de app.

Dat is voorlopig voorbij: ‘Tot onze verbijstering zet Spotta dit door terwijl we nog geen overeenstemming hadden. Ze handelen als een kat in het nauw, want zien hun verdienmodel in rook opgaan. Die Ja-sticker plakt maar 20 tot 25 procent van de huishoudens op de brievenbus en wij twijfelen of dat digitaal meer zal worden. Folders zijn niet zo top-of-mind dat mensen na ontvangst van die kaart zich spoorslags zullen registreren. Ook met de Donorcodicil zie je hoe moeilijk je toestemming verzamelt ondanks dure overheidscampagnes.’

Voor de lokale uitgevers is er niets bij te winnen volgens de NNP. De verboden voor huis-aan-huis bezorging gelden niet voor de kranten, want verspreiding daarvan valt onder de persvrijheid. Willen inwoners gaan krant ontvangen dan blijven ze dit, wat de NNP betreft, gewoon via een sticker kenbaar maken. ‘Momenteel wil ruim 90 procent van de huishoudens de kranten ontvangen’, benadrukt Keller.

Klik hier voor het volledige artikel op Adformatie