Mike van Kempen (rechts) poseert met vader Eric, de grondlegger van Kempen Creëert en Kempen Media in Horst aan de Maas.
Mike van Kempen (rechts) poseert met vader Eric, de grondlegger van Kempen Creëert en Kempen Media in Horst aan de Maas. Foto:

Familiebedrijf Kempen Media slaat vleugels uit in Noord-Limburg: ‘Hyperlokaal in een actieve en ondernemende regio’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Kempen Creëert mag met recht een familiebedrijf genoemd worden. Eric en Ingrid van Kempen stonden aan de wieg van de onderneming die vanuit Horst aan de Maas communicatieboodschappen bedenkt, maakt en deelt. Onder de paraplu van bedrijfsonderdeel Kempen Media verschijnen in de Noord-Limburgse regio vier succesvolle huis-aan-huiskranten. ‘Lokaal nieuws moet voor iedereen toegankelijk zijn’, zegt trafficmanager en toekomstig eigenaar Mike van Kempen.

Mike (28) is de zoon van directieleden Eric en Ingrid en draait sinds januari 2021 mee in Kempen Creëert. Daarnaast is de jonge ondernemer eigenaar van Garçon, een bedrijf dat zich toelegt op de verspreiding van kranten en reclamedrukwerk. ‘Voordat ik het levenswerk van mijn ouders ga voortzetten, wil ik het bedrijf goed leren kennen. Als trafficmanager ben ik een spil binnen onze onderneming. Ik onderhoud veel klantcontacten, bouw een netwerk op en zorg ervoor dat advertenties de juiste route van adverteerder naar opmaakafdeling en drukpers afleggen.’

Moderne vormgeving
Kempen Media is de uitgever van drie Hallo-titels. Mike: ‘Mijn vader is in 2009 gestart met Hallo Horst aan de Maas. Hij vond dat lokaal nieuws zo breed mogelijk verspreid moest worden onder de inwoners en richtte daarom een huis-aan-huiskrant op. Hij koos voor moderne vormgeving en eenduidige advertentietarieven. Met succes. Niet alleen de inwoners van Horst aan de Maas reageerden enthousiast. Ook de gemeente was blij en plaatste haar wekelijkse publicaties in onze krant.’

In 2015 zag Hallo Peel en Maas het levenslicht. ‘Met het ontstaan van deze herindelingsgemeente bereikte ons het verzoek om één krantentitel voor alle kernen van Peel en Maas te starten’, gaat Mike verder. ‘De gemeente wilde haar boodschappen het liefst via één krantentitel communiceren en dat heeft geleid tot de oprichting van deze krant.’

Twee jaar later verscheen Hallo Venray, een huis-aan-huiskrant die wekelijks in deze Noord-Limburgse centrumgemeente op de deurmat valt. De nieuwste loot aan de stam van Kempen Media is de Blerickse Krant, een titel die in 2020 werd overgenomen van twee krantenmakers die hun bedrijf wilden stopzetten maar hun uitgave graag wilden behouden voor de regio.

Thuis in de hele regio
Een gemeenschappelijk kenmerk van alle uitgaven van Kempen Media is de hyperlokale aanpak. ‘Onze redactie schrijft alleen over onderwerpen die écht met onze regio te maken hebben. Alles wat gebeurt in de eigen buurt, wijk, dorp of stad vind je terug in de kolommen van onze kranten. Dat varieert van politiek nieuws tot culturele evenementen en sport. Onderwerpen die onvoldoende raakvlakken met ons verspreidingsgebied hebben laten we links liggen, ook omdat onze eigen regio heel actief en ondernemend is.’

De redactie van de drie Hallo-titels en de Blerickse Krant telt vier redacteuren, die ondersteund worden door weekendverslaggevers en sportcorrespondenten. Mike legt uit dat de redacteuren niet gekoppeld zijn aan één specifieke titel. ‘Zo voorkomen we dat ze het vizier uitsluitend op hun eigen krant richten. Onze redacteuren zijn thuis in de hele regio en zorgen er met deze aanpak voor dat in elke krant verschillende schrijfstijlen zichtbaar zijn.’

Baken
Mike vertelt dat Kempen Media in 2021 heeft besloten zich weer aan te melden als lid van de NNP. ‘Een paar jaar geleden waren we ook bij de NNP aangesloten, maar voelden we onvoldoende chemie met de branchevereniging’, blikt hij terug. ‘Nu liggen de kaarten anders. Onze commercieel directeur Wouter Hermans doet momenteel onderzoek naar de toekomst van lokale nieuwsmedia en kwam daardoor ook in contact met de NNP. Na een inspirerend gesprek hebben we ons lidmaatschap hernieuwd.’

Mike geeft aan dat Kempen Media graag meepraat en meedenkt over het veranderend medialandschap en zich de komende jaren meer wil richten op het gebruik van sociale media. ‘Ik proef dat de NNP een baken voor uitgevers is. Het is fijn dat we met collega’s in andere regio’s in gesprek raken en bij elkaar kunnen aankloppen voor informatie én inspiratie.’