• Ben Kooiman.
• Ben Kooiman. Foto: BDU

Ben Kooiman van Koninklijke BDU Print: ‘Graag zichtbaar aanwezig in netwerk NNP’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Vriend worden van de NNP. Het was een van de eerste acties die Ben Kooiman (57) ondernam toen hij begin 2022 als salesmanager aan de slag ging bij Koninklijke BDU Print in Barneveld. ‘Als drukkerij denken we graag mee met onze klanten. Als vriend van de NNP voelen we ons nauw betrokken bij de kansen en uitdagingen waarvoor alle uitgevers staan.’

De betrokkenheid van de Koninklijke BDU binnen de NNP gaat ver terug. Oud-directeur Ton Roskam was jarenlang voorzitter van de vereniging van lokale nieuwsmedia, voormalig hoofdredacteur Jur van Ginkel van De Barneveldse Krant - ‘het kleinste dagblad van Nederland’ - gaf jarenlang enthousiast leiding aan een ‘genootschap’ van hoofdredacteuren binnen de NNP. Drukken doet BDU al sinds 1871.

Ontspannen contact
‘Voordat ik bij BDU Print aan de slag ging, werkte ik bij Hoekstra Krantendruk. Ik herinner me louter zinvolle en prettige samenkomsten met de NNP’’, vertelt Ben. ‘Toen ik de overstap maakte van Emmeloord naar Barneveld, heb ik meteen aangegeven dat ook BDU Print een vriend van de NNP moet zijn. Als drukker wil je er zijn voor je klanten en kun je via het netwerk van de NNP laten zien welke drukkwaliteit je kunt bieden.’

Hij vervolgt: ‘De NNP-dagen zijn altijd bijzondere bijeenkomsten voor de vrienden van deze vereniging. Meedoen aan de mediabeurs is belangrijk omdat je ontspannen contact hebt met bestaande en mogelijk ook nieuwe klanten. Er is tijd voor een praatje, je eet samen een broodje en je hoort van elkaar welke kansen en uitdagingen er zijn. Op een NNP-dag ontmoet je je collega’s eens op een andere manier en ga je altijd geïnspireerd naar huis.’

‘Uithangborden’
BDU Print maakt onderdeel uit van de BDU Holding en heeft een kleine veertig medewerkers in dienst die zes dagen per week dagbladen, weekkranten, magazines en specials drukken. Belangrijk is de druk van de ongeveer veertig eigen titels, waaronder natuurlijk De Barneveldse Krant die zes dagen per week aan het einde van de middag van de drukpers rolt. ‘Het drukken van de meeste weekbladen staat ingepland op de maandagen, dinsdagen en woensdagen’, licht Ben toe.

Trots is de salesmanager op de jarenlange verbintenis met het Reformatorisch Dagblad, dat al meer dan dertig jaar in Barneveld wordt gedrukt. Daarnaast wordt de drukpers vijf nachten per week ingezet voor een deel van de oplage van De Gelderlander, een van de dagbladen van De Persgroep. Andere ‘uithangborden’ die Ben graag noemt zijn de drukorders van Achterhoek Nieuws, Enter Media en niet te vergeten de zaterdageditie van NRC voor het Mediahuis.

In de schijnwerpers
De drukmogelijkheden bij BDU Print zijn legio, zo onderstreept de salesmanager. ‘Tien jaar geleden hebben we een hypermoderne drukpers geïnstalleerd die destijds groots in de schijnwerpers stond en ontzettend veel mogelijkheden biedt. Naast het drukken van kranten op tabloidformaat is het ook mogelijk A4-magazines op deze pers te maken. Je kunt deze magazines zelfs in dezelfde drukgang van een tabloid laten indraaien.’

Commercieel gezien is Ben enthousiast over de zogeheten ‘staande flap’ die op deze pers aan een krant kan worden toegevoegd. ‘De flap heeft een hoge attentiewaarde voor adverteerders en is dit jaar massaal door politieke partijen ingezet in hun campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.’ 

Technisch gezien vindt hij de sprong van twee pagina’s in kranten tot 48 pagina’s aantrekkelijk. ‘Een uitgever die nog snel een extra advertentiepagina verkoopt, hoeft er niet meteen vier pagina’s bij te leggen en bespaart dus aardig op de kosten.’

Koploper
BDU Print kan bogen op een historie van meer dan 150 jaar krantendruk. Ben: ‘We hebben de modernste krantenpers van Nederland en noemen ons koploper als het gaat om kranten drukken. Wekelijks drukken wij miljoenen kranten in zowel kleine als grote oplages, op tabloid- en magazineformaat.’