Afbeelding
Foto:

A.M. Bandaprijs ging in 2022 naar De Bode: ‘In onze jaarboeken bundelen we alle bijzondere verhalen’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Uitgeverij de Bode verrast de lezers van alle vijftien edities in West-Brabant en Midden-Zeeland sinds 2021 met een lijvig jaarboek. Daarin blikt de redactie van elke titel uitgebreid terug op het nieuws van het afgelopen jaar en presenteren grote en kleine ondernemers zich in prettig leesbare advertorials. Op de jaarlijkse NNP-dag in Zeist werd het jaarboekidee bekroond met de A.M. Bandaprijs.

De A.M. Bandaprijs is in het leven geroepen om uitgevers van lokale nieuwsmedia die zich onderscheiden met innovatieve commerciële initiatieven in het zonnetje te zetten. Op de KNVB-campus in Zeist ging het team van Uitgeverij de Bode in Zundert er met de trofee vandoor. Nominaties waren er ook voor de Gezond & Fit-kwartaalbijlage van de Texelse Courant en de multimediale vacaturekrant Baandichtbij.nl van BDU Media.

Lijvig naslagwerk
‘Het idee om een jaarboek samen te stellen, leefde al een tijdje’, vertelt financieel directeur en eigenaar Monique Elst van Uitgeverij de Bode. ‘De redacties van onze vijftien titels pakken elke week uit met mooie verhalen en het leek ons bijzonder die te bundelen en zo een langere levensduur te geven. Zo ontstaat een lijvig naslagwerk waarin alle gebeurtenissen van het voorbije jaar op een rijtje worden gezet.’

Naast interviews en reportages, die in sommige gevallen werden geactualiseerd, blikken alle redacties per maand terug op de acht meest in het oog springende gebeurtenissen. ‘Omdat 2020 voor een groot deel in het teken stond van corona, liep de pandemie als een rode draad door het eerste jaarboek’, vertelt Monique. ‘In 2021 was er natuurlijk ook aandacht voor de lokale gevolgen van corona. Gelukkig was er daarnaast ook meer ruimte voor andere berichtgeving omdat het openbare leven weer op gang kwam.’

Advertorials
Monique vertelt dat Uitgeverij de Bode serieus werk maakt van de jaarboeken. ‘Alle redacties hebben goed gekeken welke onderwerpen passend zijn om in een jaarboek terug te laten keren. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan de vormgeving en is samen met de drukkerij gekozen voor een opvallend vierkant formaat dat in het oog springt. De jaarboeken tellen 96 tot 112 pagina’s.’

Om de uitgave van vijftien verschillende jaarboeken te kunnen financieren, bood Uitgeverij de Bode adverteerders de mogelijkheid om advertorials in een of meerdere jaarboeken te plaatsen. ‘Vaak waren dat lokale adverteerders, zoals de bakker of slager om de hoek. In andere gevallen meldden zich grotere klanten, zoals het Amphia Ziekenhuis in Breda dat in meerdere jaarboeken in de schijnwerpers stond. Alle advertorials werden geschreven door onze redacteuren.’

‘Vriend van De Bode’
Om de West-Brabantse en Zeeuwse lezers nog meer aan De Bode te binden, is de uitgeverij gelijktijdig met de lancering van het jaarboek begonnen met het initiatief ‘Vriend van De Bode’. ‘Als uitgever van huis-aan-huiskranten zijn we grotendeels afhankelijk van de inkomsten uit advertenties’, legt Monique uit. ‘Het nieuws bieden we gratis aan, maar we bieden onze lezers nu ook de mogelijkheid om vriend te worden. Als ze per jaar 29,95 euro betalen, ondersteunen ze niet alleen de onafhankelijke nieuwsvoorziening in hun eigen regio, maar krijgen ze ook elk jaar het jaarboek cadeau.’

Wie ‘Vriend van De Bode’ wordt, kan rekenen op meer voordeelacties. Monique: ‘We hebben onze vrienden verrast met een theepakket en een cadeaubon van een lokale bloemisterij. Onder onze vrienden hebben we ook toegangskaartjes verloot voor het Bloemencorso in Zundert. We broeden op plannen om in 2023 nog meer lezersacties op touw te zetten. Het loont dus écht om ‘Vriend van De Bode’ te worden.’

De jury van de A.M. Bandaprijs 2022 bestond uit Monique Hendriks en Jean van Dijk.

Monique Elst van De Bode (midden) poseert in de beeldentuin van de KNVB-campus in Zeist. Ze wordt omringd door de andere genomineerden voor de A.M. Bandaprijs, verbonden aan de Texelse Courant en BDU Media.