Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Rectificeren of stilletjes aanpassen? Hoe media omgaan met fouten

Algemeen

Vroeger was het simpel: fouten in de krant werden rechtgezet met een rectificatie. Online kun je oneindig blijven aanpassen én hebben fouten een andere impact. Hoe transparant gaan media tegenwoordig om met missers?

‘Aanvullingen en rectificaties.’ Tot het onlinetijdperk aanbrak, was die rubriek de plek om fouten recht te zetten. De naam van betrokkenen werd (tot op zekere hoogte) gezuiverd en na een week of wat verdween de fout samen met het oudpapier. Het internet veranderde de impact van een fout. Een artikel kan altijd aangepast worden, direct na het verschijnen of weken daarna. En in het archief van het internet blijft het voor altijd vindbaar.

Dat online publicaties een heel lange adem hebben, daar is Rennie Rijpma, hoofdredacteur van het AD, zich van bewust. Ze vindt dat de informatie die mensen op AD.nl aantreffen altijd moet kloppen. Daarom worden artikelen die feitelijke onjuistheden bevatten, aangepast. Vaak wordt dat benoemd in een kader boven het betreffende artikel, met een korte toelichting. ‘Openheid over het herstellen van vergissingen is belangrijk, omdat vertrouwen in de media niet meer vanzelfsprekend is.’  Niet alles komt in zo’n kadertje terecht. ‘Een verkeerd gespelde naam passen we aan zonder daar melding van te maken.

Klik hier voor het hele artikel op SVDJ