John Wijntjes (midden) poseert met de twee andere genomineerden voor de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie. Rechts winnend sportfotograaf Iman Fase, links Remko Vermunt.
John Wijntjes (midden) poseert met de twee andere genomineerden voor de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie. Rechts winnend sportfotograaf Iman Fase, links Remko Vermunt. Foto: Rick den Besten

Winnaar fotoprijs 2022 John Wijntjes: ‘Iedereen noemt zichzelf tegenwoordig fotograaf’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

‘Heb de jury omgekocht?’ ‘Er was zeker maar één inzending!’ John Wijntjes (1963) grinnikt als hij een paar grappen oplepelt die hij na het winnen van de derde NNP Prijs voor de Nieuwsbladfotografie op rij te horen kreeg van vakbroeders. Op de NNP-dag in Zeist sleepte John de NNP-prijs ditmaal in de wacht met een intrigerend portret van Marco, een dakloze in de Krimpenerwaard. ‘Als je naar Marco’s hoofd kijkt, zie je meteen dat dit iemand is die een hard leven leidt.’

Een paar maanden na de prijsuitreiking op de KNVB Campus in Zeist is John nog steeds een beetje verwonderd dat de jury opnieuw voor een van zijn foto’s heeft gekozen. En dat hij niet alleen de eerste prijs won maar ook een nominatie in de wacht sleepte, maakt deze prestatie nog specialer. ‘Ik vind het eervol dat ik nu voor de derde keer heb gewonnen, maar ik ga heus niet naast mijn schoenen lopen hoor’, klinkt het bescheiden. ‘Omdat ik nu driemaal op het podium heb gestaan, is het misschien tijd om een jaartje over te slaan.’

John is zelfstandig fotograaf sinds 1996 en werkt onder meer voor de editie Krimpenerwaard van Kontakt Mediapartners in Goudriaan. Daarnaast fotografeert hij voor enkele gemeenten en middelbare scholen in de regio en is hij beschikbaar voor trouwreportages. ‘Mijn hart ligt bij de lokale fotojournalistiek’, benadrukt John. ‘Dat doe ik het allerliefst. Stuur mij op reportage naar een evenement om de hoek of laat me foto’s maken bij een sportwedstrijd waaraan clubs uit de regio meedoen. Ik werk graag met mensen die ik ken en houd van ons kent ons.’

NIET OPTIMAAL
De prijswinnende foto van Marco maakte John in opdracht van de redactie van Het Kontakt-Krimpenerwaard. ‘De krant was een dakloze op het spoor gekomen die al een tijdje rondzwierf in onze regio. Hij sliep in parken of op bankjes en kon niet aan woonruimte komen.’

Op de plek waar de foto gemaakt moest worden, trof John de dakloze met zijn moeder aan. ‘De omstandigheden waren niet optimaal’, legt John uit. ‘En dat is een eufemisme. Marco zat in een piepklein kamertje dat helemaal vol stond met spullen. Er werd continu gerookt dus het was er bovendien heel mistig.’


Met deze foto van dakloze Marco won John Wijntjes voor de derde maal op rij de NNP Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2022. - Foto: John Wijntjes

Hij vervolgt: ‘Omdat er in die kamer zo weinig ruimte was, heb ik gekozen voor een close-up portret. De foto laat in één oogopslag zien dat Marco een hard leven leidt waarin alcohol en softdrugs alomtegenwoordig zijn. Tijdens het interview bleek ook dat hij ooit zwaar mishandeld was door de broers van zijn ex-vriendin. Heel geftig!’ 

John vertelt dat Marco een verstandelijke beperking heeft omdat zijn moeder tijdens de zwangerschap veel Pleegzuster Bloedwijn dronk. ‘Dit alles heeft zijn leven getekend. Mijn foto laat dat zien.’

PORTFOLIO
In het zomernummer van Villamedia verscheen in augustus een uitgebreid portfolio van Johns werk. Naast alle prijswinnende foto’s koos de redactie van het NVJ-vakblad voor een reeks opvallende prenten die het werk van de lokale fotojournalist verbeelden. Opvallend is dat John in Villamedia geen blad voor de mond neemt en kritisch is over een reeks actuele ontwikkelingen in de lokale journalistiek. ‘Waar ik vroeger een goede boterham kon verdienen en foto’s maakte voor meerdere kranten, zie je nu dat het aantal titels vermindert en fotografen de bakens moeten verzetten’, licht hij toe.

Wat hem irriteert is dat professionele fotografen steeds vaker worden verdrongen door vrijwilligers die gratis foto’s aan kranten aanbieden. ‘Iedereen noemt zichzelf tegenwoordig fotograaf’, moppert John. ‘In elke gemeente loopt tegenwoordig zo’n figuur rond dat met pensioen is, een dure camera om de nek heeft hangen en de markt verziekt door van elke gebeurtenis driehonderd foto’s op Facebook te gooien. Veel uitgevers zijn hier gevoelig voor en kiezen steeds vaker voor dit soort gasten. Daar heb ik moeite mee. Ik heb op de Fotovakschool gezeten, mijn opleiding zelf betaald en sta voor mijn vak. Ik word boos als zo’n pensionado opduikt die zich persfotograaf noemt en ervoor zorgt dat er straks geen fotografen meer zijn.’


‘Ik wil naar school!’ Jamie uit Ouderkerk aan de IJssel poseert in de coronapandemie voor fotograaf John Wijntjes. De foto werd genomineerd voor de NNP Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2022. - Foto: John Wijntjes

GOEDE RECLAME
Het portfolio in Villamedia heeft John geen extra opdrachten opgeleverd. ‘Ik moet eerlijk bekennen dat ik het blad niet eens kende’, lacht hij. ‘Maar ik ben blij met alle aandacht, het is goede reclame voor de professionele fotografie.’

Hoe het met dakloze Marco gaat, weet John niet. ‘Ik ben hem snel na het interview weer uit het oog verloren, maar ik hoop dat het goed met hem gaat en hij zijn plekje heeft gevonden.’

De jury van de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie 2022 bestond uit Joost Berends, Merijn Stillebroer en Jeroen Wielaert.

Met deze foto van dakloze Marco won John Wijntjes voor de derde maal op rij de NNP Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2022.
‘Ik wil naar school!’ Jamie uit Ouderkerk aan de IJssel poseert in de coronapandemie voor fotograaf John Wijntjes. De foto werd genomineerd voor de NNP Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2022.