Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Ja, we gebruiken Google en Twitter – is dat ook AI? Hoe journalisten de invloed van kunstmatige intelligentie onderschatten

Algemeen

Journalisten zijn soms net gewone mensen: ook zij worden beïnvloed door algoritmes. Meer dan ze zelf denken, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Utrecht, Wageningen University, de Universiteit van Wenen en Fontys Hogeschool.  

Via Twitter ben je als eerste op de hoogte van actuele gebeurtenissen. Experts vind je in no time met wat googelen. Een beetje bijdetijdse journalist heeft voor de middagpauze dus al meerdere keren geleund op kunstmatige intelligentie. Het zijn handige hulpmiddelen, maar er zit een keerzijde aan. Twitter en Google laten niet alles zien, maar maken een persoonlijke selectie die verschilt per gebruiker.

Nele Goutier, onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, wilde met een groep collega’s van Wageningen University, Fontys Hogeschool en de Universiteit van Wenen achterhalen hoe het gesteld is met het ‘AI-bewustzijn’ van journalisten, en wat de invloed van het gebruik van zoekmachines is op de bronselectie van journalisten. Om daarachter te komen startten de onderzoekers een tweejarig onderzoeksproject waarvoor ze interviews afnamen en experimenten uitvoerden op redacties.

Bewustzijn
De onderzoekers vroegen journalisten of ze wel eens AI-gestuurde tools gebruikten in hun werk. ‘De meesten zeiden van niet,’ herinnert Goutier zich, ‘omdat niet altijd duidelijk is welke tools gebruik maken van AI.’

Klik hier voor het volledige artikel op SVDJ