Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

NMO Mediatrends 2022: helft Nederlanders leest dagelijks online nieuws

Algemeen

De verschuivingen in het mediagedrag van de Nederlander zijn klein maar evident. Lineaire vormen van mediaconsumptie lopen terug ten gunste van non-lineaire vormen. Dat het kijken, lezen en luisteren in toenemende mate online plaatsvindt, is terug te zien bij het dagelijks lezen van online nieuws en -kranten.

Dat blijkt uit de nieuwe publicatie van NMO Mediatrends.

Jongeren kiezen bij hun online mediaconsumptie vaker dan ouderen voor kijken en luisteren. Waar online lezen boven de 35 jaar het populairst is, kiezen 13- tot 34-jarigen vaker voor het online bekijken en beluisteren van media.

Online nieuws lezen
Bij de dagelijkse online media-activiteiten staat het lezen van nieuws (inclusief de digitale krant) hoog in de lijst.

De helft van de dertienplussers leest dagelijks online nieuws. De 35-49-jarigen zijn het meest verknocht aan nieuws. Van deze leeftijdscategorie leest 61 procent dagelijks het nieuws online. Bij de 50-64-jarigen is dat 56 procent. Deze bevindingen staan los van nieuwsconsumptie via traditionele mediakanalen zoals print.

Tussen mannen en vrouwen zijn de verschillen bij het bekijken van online nieuws relatief klein, al kijken de mannen gemiddeld 7 procent meer naar online nieuwscontent.

Klik hier voor het volledige bericht op NDP Nieuwsmedia