Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Hoe journalistieke innovatie veranderde: ‘Niemand zegt meer: we gaan het helemaal anders doen’

Algemeen

Van VR tot blockchain: veel technologie waarvan een hoop verwacht werd, brak nooit door in de journalistiek. Dat komt doordat de manier waarop de sector innoveert veranderde. ‘We zijn door schade en schande wijs geworden.’

De Amerikaanse journalistieke startup Semafor ziet er weinig innovatief uit. De website lijkt nog het meest op een krantensite uit 2004. Onder ‘About’ staan principes als ‘heldere grenzen tussen feiten en opinie’ en ‘meerdere perspectieven bij elk onderwerp’. Revolutionair? Mwah. Toch haalde Semafor tientallen miljoenen investeringsdollars op.

Zou dat zo’n tien jaar geleden gekund hebben, in het innovatieklimaat van toen? Op deze site – toen nog Persinnovatie.nl – verschenen in die tijd veel stukken over hoe startups en bestaande media experimenteerden met nieuwe technologieën: virtual reality, augmented reality, micropayments, blockchain, robotjournalistiek, live video, immersive journalism, gamification..En altijd klonk die hoop door: was dit de redding voor de journalistiek, die de oplages en kijkcijfers zag dalen?

Helaas: de meeste van deze shiny new things braken nooit door in de journalistiek en stierven een stille dood. Wat zegt dat, en op welke manier wordt er nu dan wél geïnnoveerd? Vier manieren waarop journalistieke innovatie veranderde.

Klik hier voor het volledige artikel op SVDJ