Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Eerste Nederlandse media-uitgevers zijn overgestapt op privacyvriendelijk in-app adverteren

Algemeen

Het Nederlands Dagblad (ND) en de Regionale Publieke Omroepen (RPO) zijn overgestapt op een nieuwe technische oplossing om privacyvriendelijker te adverteren in hun nieuwsapps. 

Ze zijn namelijk gewisseld van software development kit, beter bekend als een SDK. De nieuwe SDK is ontwikkeld door twee Nederlandse partijen en kan in-app-reclames tonen zonder privacygevoelige gebruikersgegevens te verzamelen.

Privacyvriendelijker en sneller
Opt Out Advertising en Pinch hebben de handen ineengeslagen om tot de SDK van eigen bodem te komen. Opt Out Advertising staat bekend om zijn cookieloze advertentiemethode voor websites, waar Pinch mobiele apps ontwikkelt voor verschillende nieuwsmedia.

De SDK staat alleen advertenties zonder cookies en trackers toe, en toont die vervolgens aan app-gebruikers. Advertenties met cookies en trackers worden tegengehouden. Dat is vooral interessant op Google’s Android-besturingssysteem, dat standaard gebruikersdata met adverteerders deelt. Apple’s iOS doet dit niet. De SDK werkt op beide besturingssystemen. 

Klik hier voor het volledige artikel op Adformatie