Afbeelding

Nederlandse media winnen in online reclamemarkt aandeel terug op big tech

Algemeen

De groei van online reclamebestedingen bij mondiale platforms is in 2022 afgevlakt. Tegelijkertijd zijn de advertentie-uitgaven bij Nederlandse uitgevers juist gegroeid.

Hierdoor is het marktaandeel van de binnenlandse partijen in de online bestedingen voor het eerst in jaren toegenomen. Dat blijkt uit de Digital Ad Spend Study 2022 die Deloitte voor branchevereniging VIA heeft uitgevoerd.

De totale bestedingen in Nederland aan digitale reclame zijn in 2022 met 13 procent gegroeid naar 3,5 miljard euro. First-party-data worden door het afbouwen van third-party-cookies steeds belangrijker.

Vorig jaar zijn fors meer digitale advertenties ingezet die geen gebruik maken van third-party-cookies. Hiermee lijkt een stap gezet naar meer privacy-vriendelijk adverteren. Nieuwsbedrijven aangesloten bij NDP Nieuwsmedia hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om online advertentiemethoden te ontwikkelen die uitgaan van verantwoord datagebruik.

Klik hier voor het volledige bericht op NDP Nieuwsmedia