Afbeelding

Workshop 'lokale journalistiek'

Algemeen

Door de samenwerking met Lokaal NieuwsNet BV(LNN) en ToLocal BV, sinds 1 april 2015 goldmember van de NNP kunnen er diverse activiteiten voor de NNP-leden worden georganiseerd. Voor alle betrokken organisaties heeft de samenwerking aanzienlijke toegevoegde waarde. Uitgangspunt is lokale uitgevers te helpen bij het ontwikkelen van hun online-positie, en zo zowel op print-als op online gebied de nummer 1 te blijven of te worden.

1e Workshop 'lokale journalistiek', onder leiding van Harry Kiekenbosch, werd op donderdag 18 juni gehouden bij de NNP in Hoevelaken. Zaken die onder meer aan de orde kwamen waren: wat is maatschappelijke journalistiek? Hoe zit de urgentie van het nieuws in elkaar en op welke manier zet ik website, facebook en twitter in? Wat zijn de medium-specifieke eigenschappen van ieder platform? Als je de workshop hebt gevolgd vind je nieuws volgens de meetlat van conflict, actualiteit, belang, afstand, bekendheid en afwijking ineens niet meer zo interessant, maar heb je het over dingen die de (lokale) maatschappij belangrijk vindt. Je weet hoe je de maatschappij kunt inzetten als jouw redactie. Je bent vooral bezig met duiden. En je kunt heel medium-specifiek optimaal gebruik maken van alle podia die jij of jouw uitgever tot zijn beschikking heeft.

2e workshop: 'hoe verkoop ik online' wordt gehouden op donderdag 25 juni bij de NNP in Hoevelaken. In verband grote interesse wordt er een extra workshop gehouden op woensdag 1 juli.