Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Nieuwssites groeien in dalende advertentiemarkt

Algemeen

Ruim een kwart van de reclamebestedingen aan online display-reclame ging in 2023 naar nieuws- en opinieplatforms. Dat blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen van Nielsen.

De bestedingen in de mediumgroep nieuws & opinie groeiden met 3 procent naar bruto € 185 miljoen.

Dalende mediabestedingen

De groei werd gerealiseerd in een dalende markt. Nielsen registreerde in 2023 voor online display-reclame een totaal van € 705 miljoen. Dat is 10 procent minder dan in 2022. Voor de gehele advertentiemarkt werd bruto een daling van 5 procent opgetekend.

Groter aandeel nieuws en opinie

Display advertenties en zoekmachinereclame zijn binnen de digitale reclamemarkt de grootste segmenten. Meer dan een kwart van de bestedingen aan online display ging in 2023 naar sites en apps met nieuws- en opiniecontent. De categorie liep verder uit op een ander veel ingeschakeld reclamekanaal: de vergelijkingssites/marktplaatsen.

Klik hier voor het volledige artikel op NDP Nieuwmedia