Afbeelding

Onderzoek SVDJ in Utrecht: Traditionele media blijven dominant, maar kunnen niet zonder social media

Algemeen

Uit een grondige analyse van het nieuwsecosyteem in Utrecht blijkt dat er anno 2016 bar weinig wordt gedaan met de comments die lezers online achterlaten bij nieuwsberichten. Essentiële aanknopingspunten, nieuwe invalshoeken en tips voor journalisten blijven vaak onaangeroerd. Goed nieuws is dat het groeiende aanbod van zelfstandige nieuwssites het Utrechtse nieuwslandschap verrijkt en dat deze partijen in de online berichtgeving aan kop gaan.

Uit het onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek blijkt dat uitgevers en omroepen – zowel offline, online als via Facebook – verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van het lokale nieuws over Utrecht.

Bijna driekwart van alle berichten in de onderzochte nieuwsweek is afkomstig van traditionele media. Deze media scoren vooral goed op politieke verslaggeving en het brengen van verdieping bij het nieuws. Ondanks de dominante positie van de traditionele media worden nieuwe informatie en breaking news vaak als eerste naar buiten gebracht via social media. Daarbij spelen ooggetuigen, politici en bijvoorbeeld de twitterende wijkagent een niet te onderschatten rol.

Online floreert de zelfstandige nieuwssite
Ondanks de dominante traditionele media, zijn zelfstandige nieuwssites online beter vertegenwoordigd: van al het online nieuws komt meer dan de helft van de berichten van hyperlocals, niche media en buurtblogs. Gezamenlijk bieden deze nieuwssites een gevarieerder aanbod dan de traditionele partijen. Sites als DUIC, DUB en het recent gelanceerde In de buurt Utrecht vormen daarmee een onmiskenbare verrijking van het lokale Utrechtse nieuwslandschap.

Loyale lezers bij kleine partijen
Opvallend is bovendien dat bezoekers van deze nieuwssites een stuk loyaler zijn dan de bezoekers van de sites van kranten en omroepen. Niet alleen wordt een groter deel van de berichten becommentarieerd, het gemiddeld aantal comments per bericht ligt ook een stuk hoger dan op de websites en Facebookpagina's van traditionele media.

Lees verder bij het SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/media-utrecht-negeren-hulp-van-hun-publiek/