Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

NMO Mediatrends 2023: lezen van nieuws verschuift naar digitale kanalen

Algemeen

Het kijken, lezen en beluisteren van media verschuift geleidelijk naar online kanalen. Dit geldt vooral voor het dagelijks lezen van nieuws.

Toch blijft het lezen van gedrukte dagbladen voor miljoenen Nederlanders een dagelijks ritueel.

Dat blijkt uit het in maart gepubliceerde NMO Mediatrends 2023. Het rapport biedt informatie over uiteenlopende mediakanalen en bevat nieuwe inzichten over het consumeren van nieuws. Naast bereikscijfers en lezersprofielen komen in de publicatie ook kwalitatieve kenmerken van nieuwsmedia aan bod. 

De grote nieuwssites en -apps bereiken ieder maandelijks ruim een derde van de Nederlanders. De nieuwsplatforms profiteren daarbij van de populariteit van de smartphone die zorgt voor het overgrote deel van het online bereik.

Print nog altijd veel gelezen

Bijna de helft van de Nederlanders die online zijn, leest dagelijks nieuws van online kranten, nieuwssites of -apps. Er wordt daarnaast nog steeds veel nieuws op papier gelezen. 57 procent van de dertienplussers leest weleens een papieren dagblad. Een groot deel van hen heeft een abonnement.

Klik hier voor het volledige artikel op NDP Nieuwsmedia