Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Organisch bereik voor kranten en tijdschriften via social media wordt steeds lager

Algemeen

Lange tijd waren kranten en tijdschriften voor veel van hun online bereik afhankelijk van twee belangrijke verkeersbronnen: search en social media. Volgens onderzoekers van The Reuters Institute for the Study of Journalism is er een grote verandering gaande. Ze noemen het: the great social media reset. Conclusie van hun onderzoek: verkeer uit social media zal alleen nog maar dalen. Wat is er aan de hand?

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat Facebook en andere social media platformen minder prioriteit geven aan nieuws voor hun tijdlijnen. De onderzoekers van het Reuters Institute maakten voor de analyse van dit dalende organisch bereik van nieuwsmedia gebruik van de data van Chartbeat, gebaseerd op de gegevens van ruim 1900 nieuws- en mediamerken uit Amerika en Europa. De data toont aan dat bereik op Facebook met 48% is afgenomen in 2023.

Algoritme van Facebook verandert

Het algoritme van Meta is al jaren aan het veranderen. Al in 2018 kondigde Meta (moederbedrijf van Facebook, Instagram, Threads, Messenger en Whatsapp) dat de platforms zullen veranderen. Het algoritme van Facebook maakt voor gebruikers keuzes in wat ze wel of niet in hun tijdlijnen te zien krijgen. Uit de grote hoeveelheden berichten filteren ze de berichten waarvan het algoritme voorspelt dat de gebruiker ze het meest relevant zou vinden. Voorheen waren dat vooral berichten die heel veel likes kregen en dat was een gunstig uitgangspunt voor grote mediamerken met veel bereik (denk Buzzfeed en het succes van de kattenvideo).

Klik hier voor het volledige bericht op Bladendokter