• Luuk Roozeboom (m) als winnaar van de A.M. Bandaprijs.
• Luuk Roozeboom (m) als winnaar van de A.M. Bandaprijs. Foto: Geurt Mouthaan

Luuk Roozeboom: ‘Mes van ‘Vrienden van De Bode’ snijdt aan drie kanten’

Algemeen

‘Als je meedoet aan een wedstrijd, ben je trots en wil je winnen.’ Eigenaren Luuk Roozeboom (60) en Monique Elst (47) van Uitgeverij de Bode in Zundert beklommen ook dit jaar het podium op de NNP-dag om de A.M. Bandaprijs in ontvangst te nemen. Waar de jury vorig jaar veel lof had voor de jaarboeken die lezers van alle vijftien Bode-edities ontvangen, klonk dit jaar luid tromgeroffel voor het innovatieve concept ‘Vrienden van de Bode’. 

‘De A.M. Bandaprijs is voor ons een Oscar die we eervol in ontvangst hebben genomen’, blikt Luuk terug op de prijsuitreiking op de NNP-dag in Kamerik. Met Monique geeft hij leiding aan een uitgeverij die vijftien huis-aan-huiskranten uitgeeft in Midden en West-Brabant en Zeeland.

In Kamerik sleepte Uitgeverij de Bode niet alleen de A.M. Bandaprijs in de wacht. Er was ook een nominatie voor de Prijs voor de Fotojournalistiek: een schitterende dronefoto van de Lange Jan in Middelburg, gemaakt door Rolf de Feijter en verschenen in de Middelburgse en Veerse Bode, dong mee naar de fotoprijs, die werd gewonnen door Rick den Besten van Kontakt Mediapartners.

LEUKSTE VRIENDENGROEP
‘Vrienden van de Bode’ is volgens Luuk en Monique zonder twijfel de leukste vriendengroep van de zuiden. ‘Wie vriend wordt van een van onze kranten, steunt niet alleen de lokale krant maar kan ook profiteren van aanbiedingen, kortingen en winacties’, vertelt Monique. ‘Voor deelnemende ondernemers biedt het vriendenmodel ook veel kansen’, vult Luuk aan. ‘Als je de mediawaarde van ons initiatief afzet tegen reguliere advertentietarieven, dan durf ik te zeggen dat bedrijven kunnen meedoen voor een spotprijs.’

Hij vervolgt: ‘Vrienden van de Bode is een initiatief waarvan het mes letterlijk aan drie kanten snijdt. De huis-aan-huiskrant en daarmee de lokale journalistiek genereert met een bijdrage van 29,95 euro per vriend inkomsten. De lezer profiteert direct van allerlei voordelen en kan kiezen uit een groot aanbod van jaarvoordelen en korter lopende aanbiedingen en winacties. De lokale ondernemer profiteert omdat vrienden hun bedrijf bezoeken en naast de actie of de aanbieding ook in aanraking komen met andere producten uit het assortiment.’

MEER CONTINUÏTEIT
Het idee voor ‘Vrienden van de Bode’ stamt uit de coronacrisis, toen veel lokale uitgevers, ook in Zundert en omgeving, met de handen in het haar zaten. Met het op slot gaan van de samenleving en het wegvallen van advertentie-inkomsten dreigden lokale nieuwsmedia ten onder te gaan. ‘Ook bij Uitgeverij de Bode ontstond het idee om een steunactie op te tuigen’, blikt Luuk terug. ‘Op het moment dat we de actie wilden lanceren, hebben we op de rem getrapt. Waarom? We vreesden dat lezers de steunactie als eenmalig zouden zien.’

Met Monique bedacht Luuk een initiatief dat meer continuïteit zou kunnen bieden. ‘Dat is ‘Vrienden van de Bode’ geworden dat in onze ogen tot in lengte van jaren kan blijven bestaan en een extra inkomstenstroom voor de uitgeverij genereert’, stelt Luuk. Monique: ‘Het idee is dat een vriend van de Bode iets terugkrijgt voor de jaarlijkse bijdrage. Dat kan een aanbieding of een winactie zijn, maar ook een jaarvoordeel waarvan een heel kalenderjaar geprofiteerd kan worden, zoals vrijkaartjes voor NAC Breda of korting op de entreeprijs van Deltapark Neeltje Jans.’

CREATIEF TEAM
Luuk vertelt dat binnen de uitgeverij een creatief team is samengesteld dat zich naast het krantenwerk ook richt op ‘Vrienden van de Bode’. ‘Viermaal per jaar evalueren we ons concept en bedenken we nieuwe initiatieven. Redactie, commercie en vormgeving zijn hierbij betrokken en brengen in kaart welke acties succesvol zijn en welke acties minder reuring teweegbrengen.’ Monique stelt dat een appeltaartjesactie bij vijftien lokale bakkers een doorslaand succes was: ‘Onze vrienden gaan naar de bakker voor het appeltaartje, maar nemen geheid ook andere producten mee.’

Bijzonder was de actie die Uitgeverij de Bode opzette met NAC Breda. In september was één vak in het stadion van de voetbalclub gereserveerd voor zevenhonderd lezers van Breda Vandaag en andere krantentitels. ‘Het aanbod van zes gratis kaarten voor het duel tegen FC Emmen was een doorslaand succes’, lacht Luuk. ‘Heel bijzonder dat tijdens de voetbalwedstrijd zoveel lezers van onze kranten meedoen aan de actie en kiezen voor een roemrucht ‘Avondje NAC’.’

‘VERNIEUWEND CONCEPT’
De jury van de A.M. Bandaprijs was lyrisch over ‘Vrienden van de Bode’, dat werd omscrheven als een nieuw en zorgvuldig bedacht en uitgevoerd verdienmodel. ‘Het concept is uniek als binding met de lokale krant’, schreven juryleden Monique Hendriks en Jean van Dijk in hun rapport. ‘Mensen houden van hun huis-aan-huisblad en het is meer dan een abonnementsmodel. Juist door de koppeling aan unieke winacties van deelnemende bedrijven ontstaat een vernieuwend concept en een nieuw platform voor deze bedrijven.’

De jury meent dat het idee van Uitgeverij de Bode navolging verdient omdat men erin geslaagd is ‘een geheel nieuwe omzetloot aan de boom van de Bode toe te voegen’. ‘Vergis je niet, het is een project van lange adem’, onderstreept Luuk. ‘We steken er veel energie in en het grote sneeuwbaleffect moet nog komen. De teller staat nu op duizend vrienden; we hopen dit aantal elk jaar te verdubbelen.’