Afbeelding

Reuters doet voorspellingen voor journalistiek 2017

Algemeen

Reuters heeft het jaarlijkse rapport uitgebracht met voorspellingen en trendsignalering rond journalistiek, media en technologie voor 2017. Het lockscreen van de telefoon wordt belangrijker en tegelijk zal bepaalde inhoud vaker via een regulier televisiescherm worden geconsumeerd, voorspelt Reuters.

Dat laatste komt omdat slimme televisies de laatste tijd daadwerkelijk iets slimmer zijn geworden en inhoud van internet makkelijker vanaf de bank bekeken kan worden. Nieuwere versies van mobiele besturingssystemen van Apple en Android zijn in staat om 'rich media'(dat wil zeggen, grafieken, foto's en soms ook video) op het lockscreen van de telefoon te tonen.

Het lockscreen wordt dit jaar sowieso steeds vaker 'de poort' om inhoud te ontsluiten, luidt de voorspelling. Reuters erkent dat die gedachte bepaald niet nieuw is, maar stelt dat de techniek die belofte nu ook kan inlossen. "Het is waarschijnlijk dat de mobiele notificatie-platformen van Android en Apple net zo belangrijk zullen worden voor het ontdekken van nieuws als Facebook Instant Articles, Facebook Messenger, Google AMP en Snapchat Discover", aldus Reuters.

Facebook en Google, de 'grote twee', blijven het meest profiteren van reclame rond nieuws. Reuters vergeleek de omzet van het derde kwartaal van 2015 met dat van 2016. Google zag een groei van 54 procent (1,6 miljard dollar) en Facebook 45 procent groei (1,3 miljard dollar). "Everyone else" harkte in datzelfde jaar een magere 1 procent omzetgroei bij elkaar - goed voor 40 miljoen dollar.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/reuters-doet-voorspellingen-voor-journalistiek-2017