Afbeelding

Veel media-aandacht voor nepnieuws, maar weinig onthullingen over nepberichten

Algemeen

Nepnieuws heeft de afgelopen maanden nogal wat aandacht gekregen in de media. Maar vaak ging het niet over voorbeelden van nepnieuws. De mediaberichtgeving over nepnieuws was vooral metanieuws.

In een eerder artikel op De Nieuwe Reporter liet ik zien dat de aandacht voor nepnieuws kenmerken heeft van een mediahype. Een mediahype heeft volgens Peter Vasterman, universitair docent journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam, de volgende drie kenmerken:

  1. Er is sprake van een mediabrede piek in de publiciteit, waarna de aandacht langzaam afneemt.
  2. De publiciteit heeft een sleutelgebeurtenis als startpunt.
  3. De toename in media-aandacht is het gevolg van zichzelf versterkende processen bij de nieuwsproductie.

Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2017/06/veel-media-aandacht-voor-nepnieuws-maar-weinig-onthullingen-over-nepberichten/