Afbeelding

Mediabestedingen print blijven dalen

Algemeen

Hoewel de netto mediabestedingen in Nederland vorig jaar met 1,4% zijn gegroeid tot bijna € 4,7 miljard, blijft print de grote verliezer met een min van gemiddeld negen procent. Internet zag de bestedingen weer dubbelcijferig (11,1%) toenemen, out of home was de grootste stijger onder de offline media en televisie boekte net als vorig jaar een nipte plus. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2016, dat Nielsen binnenkort publiceert.

De offline media zagen de gezamenlijke inkomsten uit advertenties in 2016 dalen met iets meer dan 3%, terwijl de bestedingen aan internet stegen met meer dan 11%. Het toont de trend aan van dalende mediabestedingen aan traditionele mediumtypen, die al een decennium gaande is. Dit komt vooral door de sterk afnemende advertentie-omzet van print. Andere mediumtypen als televisie, radio en out of home laten nog regelmatig groeicijfers zien.

Tegelijkertijd zet de groei van online advertising onverminderd voort. De gemiddelde groei over de afgelopen tien jaar bedroeg meer dan 9,5%, terwijl in dezelfde periode de bestedingen aan traditionele media daalden met gemiddeld 5%.
De netto mediabestedingen bedroegen in 2007 nog € 5,2 miljard. In 2016 is daar nog € 4,7 miljard van over.

Lees verder op Graficus: www.graficus.nl/nieuws/20181-mediabestedingen-print-blijven-dalen.html