Afbeelding

Betaalmuur verdeelt Europese media

Algemeen

Voor de ene online uitgever is de betaalmuur een gruwel, de andere (her)introduceert er juist één. Net iets meer dan de helft van de uitgevers biedt alle inhoud gratis aan en leeft van bijvoorbeeld reclame-inkomsten, blijkt uit onderzoek onder 171 Europese uitgevers.

Bijna iedere online uitgever houdt er wat betreft de betaalmuur een scherpe mening op na. Een digitale formule als Quartz plaats alles gratis op het web en is prima in staat zonder de muur geld te verdienen. De online tech-formule The Information vraagt juist weer minimaal een paar honderd dollar per jaar om iets te mogen zien van de inhoud.

En behalve uitersten is er ook nog zoiets als de middenweg. Die tref je vandaag de dag aan bij veel mediabedrijven met een historie op papier: ze kiezen op hun beurt namelijk voor de 'getrapte' variant. Bij menig krant en tijdschrift is het bijvoorbeeld al een tijdje de manier om lezers met een beperkt aantal gratis artikelen te verleiden tot het lezen van betaalde stukken of een abonnement. Vrij Nederland en Voetbal International stapten er dit jaar nog op over.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/research/gaan-europese-media-om-betaalmuur