Campagne tegen nepnieuws vandaag van start

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is vandaag de online bewustwordingscampagne 'Blijf nieuwsgierig. Blijf kritisch' begonnen. De campagne die wijst op het gevaar van (online) nepnieuws loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement. Ook start een onderzoek naar de invloed van sociale media en internetzoekmachines in de aanloop naar de verkiezingen van maart en mei 2019.

De verspreiding van desinformatie met als doel om de democratische rechtsorde te ondermijnen en destabiliseren is een reële dreiging, zegt minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties): 'Verkiezingen zijn het hart van de democratie. Het is belangrijk dat die eerlijk en vrij verlopen. Vrije meningsuiting is ook cruciaal. Nepnieuws en desinformatie kunnen soms ontwrichtend werken.'

Met de online campagne worden Nederlanders bewust gemaakt dat het fenomeen nepnieuws bestaat. Ook krijgen ze tips hoe nepnieuws te herkennen.

De campagne heeft een informerend karakter en bestaat uit diverse middelen, zoals een radiospot en online video over mediawijsheid. Op scholen worden al vaak lessen mediawijsheid gegeven. De overheid wil niet aanmerken wat goed of waar is of juist fout of onwaar maar mensen leren hoe sociale media, algoritmes en filter bubbels werken.

Lees verder op Emerce: www.emerce.nl/nieuws/campagne-tegen-nepnieuws-vandaag-start

Meer berichten