Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Zo vingen overheden wereldwijd de klappen van de coronacrisis op voor media

Algemeen

Tijdens de coronacrisis zijn noodlijdende media over de hele wereld te hulp geschoten door de overheid. Uit het eerste onderzoek van de Media for Democracy Monitor 2020 blijkt dat strikte tradities van scheiding tussen staat en media zijn doorbroken. En hoewel de meeste noodfondsen korte termijn problemen moesten tackelen, hebben enkele landen al nagedacht over oplossingen voor de toekomst.  

Toen in maart het ene na het andere land een lockdown afkondigde, brak er voor de media een periode aan met twee gezichten. In de hele wereld gingen de publiekscijfers door het dak en bereikte de vraag naar nieuws een hoogtepunt. Maar tegelijk kwam er een financiële klap. Vrijwel direct stortten veel grote industrieën in en stopten bedrijven in groten getale met adverteren. Zo verdween in één keer zo’n dertig tot vijftig procent van alle advertentie-inkomsten.

Veel overheden hebben een noodfonds opgericht om media in zwaar weer te ondersteunen, zo laten de resultaten zien van de Media for Democracy Monitor 2020 (MDM 2020), een grootschalig onderzoeksproject uitgevoerd in 17 landen. Die fondsen zijn er in verschillende smaken. De Duitse overheid eist bijvoorbeeld dat kranten het geld inzetten om de digitale transitie te versnellen. In Engeland en Portugal werd een opvallende deal gesloten om de misgelopen advertentie-inkomsten te compenseren: ‘Onze overheid reserveerde in totaal 15 miljoen euro voor uitgebreide publieke advertentiecampagnes over de Covid-19 pandemie, en dat geld werd vóóraf betaald’, vertelt Joaquim Fidalgo, de Portugese wetenschapper die aan MDM 2020 meewerkt.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ