Media2030: verschuivingen in mediaconsumptie in de afgelopen twintig jaar
AlgemeenWat is er de afgelopen 20 jaar veranderd in mediaconsumptie en keuzes van adverteerders? Een overzicht van de belangrijkste inzichten en ontwikkelingen uit het Media2030-rapport over de periode 2000-2020.
Vorige maand werd de Media2030 gepubliceerd door het Media Loket. Dit rapport blikt vooruit op de mediaconsumptie in 2030 door middel van een analyse van mediagebruik in de afgelopen 20 jaar. Daarnaast werden tien mediaspecialisten geïnterviewd om hun visie te vragen.
Mede door de rappe veranderingen in het huidige medialandschap door bijvoorbeeld de prijsstijgingen op televisie alsmede de intrede van het vernieuwde mediaonderzoek zien we een directe vraag naar advies in 2022. Daarom hier een samenvatting van de belangrijkste feiten uit het rapport en mijn visie voor 2022.
Adverteerdersbudget
In de afgelopen 20 jaar heeft er in Nederland een grote verschuiving van het adverteerdersbudget plaatsgevonden, waarbij een groot deel van het advertentiegeld van gedrukte media naar online is gegaan. Deze verschuiving bedroeg in totaal €2,3 miljard. Het totale advertentiebudget blijft nagenoeg gelijk en bedraagt jaarlijks zo’n €3,8 miljard.