Het team van Eilanden-Nieuws werkte in 2020 met veel enthousiasme aan twee producties die werden genomineerd voor de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek en de A.M. Bandaprijs.
Het team van Eilanden-Nieuws werkte in 2020 met veel enthousiasme aan twee producties die werden genomineerd voor de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek en de A.M. Bandaprijs. Foto:

Eilanden-Nieuws blij met NNP-nominaties van vorig jaar: ‘Impact corona op lokale samenleving in beeld brengen’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Eilanden-Nieuws stond tijdens de NNP-dag in het Nederlands Openluchtmuseum in september vorig jaar tweemaal in de schijnwerpers. Het team van de abonnementenkrant op Goeree-Overflakkee werd genomineerd voor zowel de Prijs voor de Nieuwbladjournalistiek als de A.M. Bandaprijs. Hoewel de hoofdprijs naar twee andere uitgeverijen ging, zijn hoofdredacteur Gert Klok (39) en media-adviseur Harold Sturm (26) blij met de brede waardering voor hun producties. Beide inzendingen stonden in het teken van de coronacrisis.

Eilanden-Nieuws, opgericht in 1928, is een van de oudste krantentitels die is aangesloten bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). De krant valt elke vrijdag op de deurmat van de abonnees, op dinsdag verschijnt een huis-aan-huiseditie die op alle adressen op Goeree-Overflakkee wordt bezorgd. ‘We sturen niet elk jaar een inzending in voor de NNP-prijzen’, bekent Harold. ‘We zijn bescheiden, houden niet zo van borstklopperij en vinden het overdreven om elk jaar een dikke stapel krantenartikelen, magazines of specials in te sturen.’

Acht pagina’s rouwadvertenties
Dat was anders in het coronajaar 2020. ‘De coronacrisis heeft ook in onze gemeenschap grote impact gehad’, vertelt Gert, die een kleine twee jaar geleden aantrad als hoofdredacteur. ‘Er waren soms weken dat we acht pagina’s vulden met rouwadvertenties. Adverteerders hielden de hand op de knip en het was voor de redactie soms lastig de krant te vullen omdat zoveel onderwerpen wegvielen. Om die reden hebben we onze kranten een tijdje samengevoegd tot een huis-aan-huiseditie op woensdag. Op die manier werden alle eilanders geïnformeerd.’

De redactie van Eilanden-Nieuws koos in deze periode voor een artikelenserie die de impact van de pandemie op de inwoners van Goeree-Overflakkee verbeeldde. De serie, gecoördineerd door Gert en geschreven door onder meer verslaggever Erwin Guijt, werd genomineerd voor de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek. ‘In een reeks van zestien afleveringen kwam telkens iemand anders aan het woord’, blikt de hoofdredacteur terug. ‘Niet alleen hoogwaardigheidsbekleders hoor, maar juist gewone mensen. Denk aan een boer, een student, een horecaondernemer of een eenzame vrouw. Als plaatselijke krant hebben we laten zien hoe groot de lokale gevolgen van deze mondiale crisis waren.’

#steundezorg
Voor de A.M. Bandaprijs, die de NNP in het leven riep om commerciële initiatieven van lokale nieuwsmedia te stimuleren, zond het team van Eilanden-Nieuws de serie #steundezorg in. ‘Het idee voor de serie was afkomstig van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland’, vertelt media-adviseur Harold. ‘Waar het ziekenhuis in de eerste coronagolf nog werd overspoeld door steunbetuigingen, worstelden de vaak oververmoeide medewerkers tijdens de tweede golf met weerstand, bijvoorbeeld van mensen die zich onvoldoende aan de coronaregels wilden houden. Geen mondkapjes dragen, geen anderhalve meter afstand houden, noem maar op.’

Onder het motto ‘Van steunbetuiging naar middelvinger’ prikkelde Eilanden-Nieuws haar adverteerders om een kleine advertentie te kopen. Die werd geplaatst op een pagina waarop ook een lijvig zorgverhaal verscheen. ‘We verwachtten een respons van slechts een handjevol adverteerders, maar in een oogwenk hadden we 42 ondernemers die meteen bereid waren mee te doen’, gaat Harold verder. ‘Het stelde ons in staat elke week onder het motto #steundezorg twee pagina’s met elk 21 advertenties te plaatsen.’

Barbecuespiesen
Boven de advertenties verschenen achtergrondverhalen over de overbelaste zorg op Goeree-Overflakkee. Hoofdredacteur Gert nam zelf de pen ter hand voor de meeste bijdragen en belichtte onder meer de coronazorg in het ziekenhuis, een woonzorgcentrum, een instelling voor mensen met een beperking en een hospice. ‘Omdat de artikelen elke twee weken verschenen, merkten we de enorme impact. In de dorpen ontstonden allerlei initiatieven om de zorg een hart onder de riem te steken.’

Gert vervolgt: ‘Ik herinner me een actie van een slager die voor de honderden zorgmedewerkers vier barbecuespiesen in zijn slagerij klaarlegde. Een lokale serviceclub hield een kerstactie en verkocht kerstballen met een boodschap.’ Harold vult aan: ‘In de hal van het ziekenhuis stond een grote kerstboom, boordevol hartenwensen voor het zorgpersoneel. Het is ons met alle adverteerders gelukt de middelvinger naar de zorg te veranderen in een omhelzing. Het was mooi om als Eilanden-Nieuws een bijdrage te leveren aan een positieve vibe in onze gemeenschap en te schrijven over betrokken zorgmedewerkers.’